خلاصه ماشینی:
"علاقهء فرانسویها باعث شد تا میزوگوچی بپذیرد که فیلم دیگری صرفا برای مخاطبان خارجی بسازد؛فیلمی براساس رمان نیهون باشی اثر کیوکا ایزومی که در این رمان،تصویری از ژاپن سنتی ارائه شده است.
این اثر،اولین فیلم ناطق سینمای ژاپن نیز محسوب میشود و همانند دیگر آثار ابتدایی ناطق،تکنیک صدابرداری آن ضعیف است.
پیش از این،براساس این رمان فیلمی ساخته شده بود؛اما نویسندهء آن،کیوکو ایزومی،از فیلم راضی نبود؛ برای همین در نوشتن فیلمنامه،با میزوگوچی نیز همکاری نکرد.
این فیلم،که در کارنامهء میزوگوچی اثر مهمی محسوب میشود The loyal forty seven Ronin of Genroku نام دارد که داستانش در اوایل قرن هجدهم میگذرد و براساس یکی از افسانههای بزرگ حماسی ژاپن ساخته شده است.
میزوگوچی در این فیلم،لایههای مختلف روایت در رمان اصلی را کنار گذاشته است و برای اینکه سه شخصیت اصلی فیلم خود را به لحاظ روایی تشریح کند،از دوربین متحرک یاری گرفته است.
در یکی از نامههای فراوانی که میزوگوچی برای یودا نوشت؛ درونمایهء اصلی فیلم را چنین شرح داده است:«آیا جنگ از انگیزههای شخصی حکمرانان نشأت میگیرد یا منشأ آن علاقهء مردم است؟چگونه خشونت که به قالب جنگ درمیآید،باعث سرکوب دیگران میشود و هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی،مایهء عذاب آنها میشود؟»میزوگوچی، این درونمایه را نه با واقعگرایی مستندگونه،بلکه با دیدگاهی هیچانانگیز،شرح میدهد؛دیدگاهی که در آن واقعگرایی و سوررئالیسم،واقعیت خشک،عبوس و ملموس و رویایی آشفته،به گونهای فریبنده،در کنار یکدیگر دیده میشوند.
شاید به دلیل وفاداری میزوگوچی به قصهء اصلی است که این فیلم نزد منتقدان ژاپنی و همقطاران خود او، یکی از دوستداشتنیترین آثارش به شمار میآید."