خلاصه ماشینی:
"ولی بههرحال واضح است که در زمینهء برخی اهداف تربیتی که وابسته به تحولات و تغییرات اجتماعی است باید هدف تربیت و روشهای آن بهطور دائم و همگام با پیشرفت شناخت کودک و انسان و جامعه که-اصل علم تجربه است،مورد بازنگری قرار گیرد.
این اختلافنظر دیدگاهی که هدف تربیت را قرب به ذات یگانه الهی میداند با دیدگاهی که هدف را صرفا یک شهروند خوب بودن میداند،در چهچیز با یکدیگر اختلاف دارند؟ واضح است که چنین دیدگاهها در مرحلهء تعیین اهداف است که از یکدیگر فاصله میگیرند در واقع دلیل تفاوت در اهداف،اختلاف در مبانی فلسفی،ارزشی و فکری دیدگاهها نسبت به دلیل تفاوت در تصویری است که هرکدام از انسان و ارزشها و ظرفیتهای او ارائه میدهند و مهمتر از همه تصویری است که از خالق هستی، جهان هستی و خلقت و سرانجام آن دارند.
موضوع مهم دیگر نگرشی است که دیدگاههای مختلف دربارهء سعادت انسان دارد واقعا سعادت انسان در چیست؟انسان سعادتمند کیست؟و این سعادت مبتنی بر چه ویژگیها و در گروه تحقق چه مسائلی است اکثر مکاتب تربیتی به دنبال تحقق سعادت انسانها و به تبع آن سعادت جوامع هستند ولی این سعادت را در کجا باید جستجو کرد؟ همانقدر که در چیستی سعادت اختلافنظر وجود دارد،در اهداف تربیت نیز تفاوتها بروز میکند.
1-هدف غایی تربیت اسلام این است که مقدمات حرکت و هدایت آدمی را در صراط مستقیم پرستش خداوند فراهم آورند و معراج او را به مرحلهء کمال انسانی تسهیل نماید و راه بازگشت به احسن تقویمی را که بنیاد آفرینش وی بر آن استوار است،هموار کند به طوری که در سایهء عمل صالح مدارج علم و ایمان را طی کند و خود را به یاد خدا که مقصد نهایی این سیر و سلوک است نزدیکتر سازد."