خلاصه ماشینی:
"»؟-آیا توصیهء تنبیه به استناد منابع روانشناسی تربیتی و غیره(از هر نوع تنبیه که باشد)اهداف اصولی و نظامیافته مشاوره و راهنمایی را نفی نمیکند؟-و بالأخره آیا باتوجه به منبع مذهبی و منع قانونی تنبیه بدنی(که کرارا در قالب بخشنامههای وزارتی و استانی به مدارس میرسند) میتوان توجیه کرد که در مواردی شایسته و بایسته است که دست به تنبیه زد؟ پاسخ به این سؤالات و صدها سؤال مشابه دیگر ما را وامیدارد که به منابع دینی و اسلامی مراجعه کرده و جوابی درخور بیابیم.
»2 اعتراض و انتقادی که اسپنسر و طرفداران مکتب مجازات طبیعی بر مربیان و معلمان دارند این است که چرا آنان، کودکان و خردسالان را تهدید به مجازات میکنند ولی هیچگونه مجازاتی دربارهء آنها معمول نمیدارند؟!لذا به اعتقاد ایشان چنین تهدیدهای توخالی،موجب افزایش جرم و تخلف میگردد،پس باید بدون ملاحظه و تردید،تهدید خود را عملی سازند؛ این است روشهایی که روانشناسی محققان ارائه میدهد در باب تنبیه و نحوهء اجرای آن در مورد متربی."