خلاصه ماشینی:
"در میان شروحی که از نهج البلاغه در دست است، گویا مفصلترین آنها،شرح ابن ابی الحدید است که در بیست مجلد به چاپ رسیده است(چاپ سنگی تهران که یکی از بهترین و صحیحترین چاپهای آن در دو مجلد بزرگ به قطع رحلی است)دربارهء این شرح،توجه به چند مطلب مناسب است: 1-گوییا،شرح مزبور تنها برای خواص و فضلا نوشته شده و خود به این امر اشاره کرده و در مقام تحقیر قطب گفته است: من در این شرح به کلامی که علمای عربیت از بحث در آن به علت واضح بودن فارغ شدهاند به همانگونه که قطب راوندی انجام داده، نپرداختهام،وی(یعنی قطب)به تفسیر اما بعد و ...
سخن دیگر در موضوع موردنظر این است که آیا در شأن دانشمندی مانند ابن ابی الحدید است که با آن وسعت معلومات و دقت نظر و شرح او که مجموعهء کاملی است از مطالب تاریخی و شرححال و مسائل مهم کلامی و شرح لغات غریب و بسیار مطالب دیگر،که عمل به مضمون علامة العلم التواضع را فراموش کند،و دچار غرور و خودپسندی شود و در این راه برای بزرگ نشاندادن کار خود،به جای رعایت الفضل للمتقدم،به یکی از بزرگترین علما که قبل از او به شرح نهج البلاغه پرداخته توهین کند و با جملات موهنی که یکی دو نمونه از آن قبلا ذکر شده است،و به بهانهء اینکه چرا به شرح کلماتی از قبیل اما بعد پرداخته،در موارد متعدد به تحقیر او بپردازد؟ سخن آخر این که شیخ محمد عبده در مقدمهء شرح خود،داستانی موهن دربارهء شریف مرتضی از ابو حامد محمد(احمد)بن محمد اسفراینی،فقیه شافعی7نقل کرده که به احتمال قریب به یقین،جعلی و بیاساس است،به دلایل زیر: 1-اسفراینی از مخالفان و معارضان علمای شیعهء معاصر خود از قبیل شیخ مفید و شریف مرتضی بوده است و در شرححالی که تاج الدین مشبکی،در کتاب طبقات الشافعیه آورده،داستانی از برخورد او با شیعه ذکر شده است."