چکیده:
آن روز که نوای «نهضت» از نای جلودار بلند شد، فاضلان دینمدار، به «جنبش» درآمدند.
جای درنگ نبود؛ این بار دشمن؛ نه با توپ و تانک که با سلاح فناوری، هماورد میطلبید.
میبایست «نهضت نرمافزاری» به پا کرد و در برابر دشمن، ایستاد. اما مبارزه، نیاز به آگاهی دارد؛
باید از علم غربی آگاه بود و از هزار توی دین نیز سررشته داشت تا بتوان در برابر دشمن، سینه سپر
کرد.
این نوشتار، به بیان مسائل زیربنایی جنبش نرمافزاری؛ یعنی رابطه علم و دین و نقل و نقد
دیدگاههای گوناگون درباره آن و تبیین دیدگاه درست میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"دیدگاه درست (جهتدار بودن علم) بر اساس این نگاه، دو گونه معرفت شناسی داریم؛ همان طور که شهود و مکاشفه بر دو نوع است؛ یعنی همچنان که اگر شهود و مکاشفه به حجیت نرسد و تحت ولایت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام نباشد، باطل بوده و ابلیس در آن حضور پیدا خواهد کرد، فیلسوفی که کاری با آموزههای انبیا ندارد و میخواهد برای خودش نقاشی و نگارگری کند و جهان را بسازد و فلسفه را برای آن تصرفی که خود میخواهد، پیریزی کند، این فیلسوف در کار فلسفی خود از ولایت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله خارج شده است، البته نه این که از ربوبیت خداوند متعال خارج شده باشد؛ چرا که شیطان هم تحت ربوبیت الهی قرار دارد و فقط از ولایت الهی خارج شده است (أن الکافرین لا مولی لهم) (1) ولی ربوبیت خداوند متعال، شامل همه میشود چون او رب العالمین است.
مثلا اصالت وجود یک نظریه است و صرفا گزاره نیست؛ چرا که بنیاد فلسفه را دستخوش تغییر میکند اما معلوم نیست که این نظریه چه ارتباطی با کتاب و سنت دارد و اساسا با کدام دلیل از کتاب و سنت میتوان اصالت وجود را ثابت کرد و با چه روش منطقی این کار ممکن است؟ البته گزارههایی که اصالت وجود به ما میدهد قابل استفاده است (مانند اثبات وحدانیت خدا و توحید صفات و ذات) ولی همین که به فرضیهها میرسد دیگر کاملا متفاوت میشود."