چکیده:
این پژوهش به بررسی مقایسهای میزان تولید علم اعضای هیات علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران از سال 1375 تا 1385 و عوامل مؤثر در کاهش تولید علمی پرداخته است.
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی-مقایسهای صورت گرفته است و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. در این پژوهش،میزان تولیدات علمی در قالب تألیف و ترجمه کتاب، مقاله،طرحهای تحقیقاتی و...مورد توجه بوده است.
جامعه مورد پژوهش شامل 24 نفر از اعضای هیات علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران است.زنان 3/64 درصد و مردان 7/35 درصد از اعضای هیأت علمی گروه های تابداری را تشکیل میدهند.
اکثر اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی بین 40 تا 50 و بیشتر از 50 سال دارند.نتایج نشان میدهد اکثریت اعضای هیأت علمی[8/73 درصد]دارای مدرک دکترا هستند و اکثریت آنها، 69 درصد در مرتبه علمی استادیاری میباشند.
اکثریت اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی با 7/66 درصد بین 10-20 سال سابقه خدمت دارند اکثریت اعضای هیأت علمی با 6/78 درصد دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی در وضعیت استخدام قطعی هستند.
یافتهها همچنین نشان میدهد که میزان آشنایی به زبان انگلیسی اعضای هیأت علمی نسبت به سیار زبانها با 8/42 درصد بالاتر است. مقایسهء نتایج نشان داد که دو دانشگاه مورد مطالعه از لحاظ تولید مقالات در نشریات داخلی غنیتر بودهاند و عواملی مانند طولانی بودن مراحل تصویب طرحها،کتب تالیفی و ترجمههای ارائهشده تا مرحله چاپ وجود موانع مختلف باری شرکت در سمینارها و کنفرانسها ضعف امکانات پژوهشی از موانع مؤثر در تولید علم به شمار میروند. فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه تولید علم در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی است نیز در این تحقیق تأیید شده است.
خلاصه ماشینی:
اهداف تحقیق هدف اصلی پژوهش،تعیین میزان تولید و مقایسه تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیات علمی گروه کتابداری در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی استان تهران و عوامل موثر در کاهش این تولیدات است.
در پژوهشهای پیشین سعی شده است تولیدات و موانع مؤثر در کاهش تولید علم اعضای هیأتهای علمی مورد پژوهش مورد بررسی قرار گیرد در پژوهش حاضر علاوه بر این هدف مقایسهای بین آنها صورت گرفته است و پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی-مقایسهای به بررسی و مقایسه تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی گروههای کتابداری در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی استان تهران طی سالهای 75-75 پرداخته است.
توزیع میزان آشنایی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه با زبان فرانسه فرانسه\دانشگاه دولتی\دانشگاه آزاد\جمع \تعداد\2\1\3 خوب\درصد\5/9\8/4\1/7 \تعداد\3\6\9 متوسط\درصد\3/14\6/28\4/21 \تعداد\11\5\16 ضعیف\درصد\4/52\8/23\1/38 \تعداد\5\9\14 بیپاسخ\درصد\8/23\9/42\3/33 \تعداد\21\21\42 جمع\درصد\100\100\100 چنانچه در جدول فوق ملاحظه میشود،5/9 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی اظهار داشتهاند،میزان آشنایی آنها با زبان فرانسه در حد خوبی است.
توزیع فراوانی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه با زبان عربی عربی\دانشگاه دولتی\دانشگاه آزاد\جمع \تعداد\1\0\1 عالی\درصد\8/4\0/0\4/2 \تعداد\5\2\7 خوب\درصد\8/23\5/9\7/16 \تعداد\11\4\15 متوسط\درصد\4/52\0/19\7/35 \تعداد\3\3\6 ضعیف\درصد\3/14\3/14\3/14 \تعداد\1\12\13 بیپاسخ\درصد\8/4\1/57\0/31 \تعداد\21\21\42 جمع\درصد\100\100\100 چنانچه دل جدول فوق ملاحظه میشود 8/4 درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی،میزان آشنایی خود با زبان عربی را در حد عالی ارزیابی کردهاند.
توزیع فراوانی منابع مورد استفاده برای تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی \دانشگاه دولتی\دانشگاه آزاد\جمع کتابهای فارسی\تعداد\10\12\22 \درصد\6.