خلاصه ماشینی:
"شکی نیست که هر مجهولی برای خود کلیدی دارد وکلید شناخت روابط طبیعی مجموعه ماده، همین ابزار شناختی است به نام تجربه که در منطق ارسطو یکی از ادوات یقین شمرده شده است.
ثانیا: تجربه روابط موجودات مادی را در اختیار ما میگذارد و از نظام بدیع که عقل وخرد در برابر آن متحیر و سرگردان است پرده بر میدارد، ولی هرگز ریشه این نظام وپدیدارنده آن را بازگو نمیکند.
در حالی که الهی با تصویب آن چه که مادی از گسترش علوم دم میزند یاد آور میشود که باید به دانش خود عمق نیز ببخشد ودر ریشه این نظام بحث وگفتگو کند.
فرد مادی پس از کشف روابط به دانش خود توقف وایستایی بخشیده وتصور میکند که آن نقطه پایان دانش بشر است در حالی که فرد الهی از پویایی فکر بهره میگیرد ومیگوید باید در ریشه این نظام بدیع نیز مطالعه کرد."