چکیده:
از نظر سنتگرایان اثر هنری برآمده از جان و دل هنرمندی است که به مراقبت نقس خویش و تهذیب آن همت گمارده است.بنابراین در چنین حالتی هنر حائز نقشی معرفتی است.در این راستا شوان را میتوان از این دسته از هنرمندان بهشمار آورد.اما به استناد زندگی شخصی،آراء و عقایدش میتوان جزیرهای همچون جزیرهی شعرش دانست که کمتر کسی از«رویاهای ژرفاش»آگاه است.تنوع و تکثر نصاویر اشعار او،یادآور جستجوی حقیقتطلبانه در مباحث مختلف معرفتی است.انگار از پس دریا،موج،مرجان،خورشید و ترانه همان چیزی باید رخ نماید که حاصل تجربه عرفانی و تصوف اوست.سردی،تنهایی و غربت سرودی است که حتی در جایجای عاشقانههای او موج میزند«اما این سرود گرم است،چون دم تفتیدهی بیابان داغ»چرا که او را به وحدت از پس کثرت میرساند چنانکه نقاشیهای اونیز،با توجه به غلبهی رنگهای گرم در آنها این حس را دوباره یادآور میشود.در ابیات او پیچش عشق،ستایش و نیایش با همدیگر،پیوند میان مفاهیم و روابط مختلف از جمله هنر و دین را برای مخاطبین تداعی میکند.ادبیاتی از این دست ضمن دارا بودن نشانههایی از عاشقانههای عرفان ایرانی -اسلامی،شخصیت و هویتی مستقل را نیز مینمایاند که از دل عرفان اسلامی و غربی برآمده است.
خلاصه ماشینی:
"برایت آواز خواهم خواند میخواهم برایت بخوانم،آنچه را از توبه پندار میآورم و سرت بر زانوانم آرام خواهد گرفتن نغمهی من به قلب و ره خواهم برد و شب سنگین و ژرف فراگوش گرفتن تو را تا سپیده شبنمین چونان گهواره در آغوش خواهم گرفت در میان بازوانم و آنگاه که مه بگریزد و چشمان ظریف تو در درخشش ملتهب خود با شگفتی خواهند پرسید، آیا آنها از عشق تو میخواستند گفت تو صبحگاهی هستی که بر ما فراز آمده با هزار سرخی،مست و نگران و ما را چون شراب در خلسه،معنا ستردی دریا 1 تویی که دوست میدارمت،دریایی فراخگستری که صبحگاهاغن به کرانه آن تن میسپارم آن هنگام که امواجاش بامدادان به تلاطم درمیآیند و برفها بر کوههای دوردست درخشیدن میگیرند تو آنی که بر کرانهاش ژرفاندیشانه میایستم و هیچگاه تابشات مرا باز نخواهد ایستاند؛ لبخندزنان در نگاهام خواهی نشست و بر لذت و رنجام خواهخی درخشید تو آن لبخند نقرهفامی،که دیوارهای کوهها آن را دربرگرفتن و از حد گذشتن نتوانند چشمان سعادتمندم از دیدنات بازنخواهند ایستاد البته عشق من تو را نرم دربر خواهد گرفت چونان سرزمین سبزی پیرامون آبهایت که بامدادان میدرخشند."