چکیده:
کریم از کلام نورانی قرآنهای ناطق حضرات معصومین علیه السلام بهره برده و به طرح آنها پرداخته است. هر نظام تعلیمی و تربیتی یک سلسله اهداف غایی،کلی و آموزشی دارد.در نظام تعلیم و تربیت قرآنی اهداف به صورت غایی،کلی و آموزشی ترسیم گردیده.هدف غایی در این نظام تعلیمی و تریبتی،دستیابی انسان به رشد و کمال معنوی و قرب الی الله است که بهعنوان افق و دورنمای کلی تمامی برنامههای تعلیمی و تربیتی قرآن کریم به حساب میآید.برای نیل به هدف غایی یک سری اهداف کلی وجود دارد که توجه و پردازش به آنها راهکار دستیابی به هدف غایی میباشد و آن اهداف کلی عبارتند از: رشد،کمال،پرورش قوه تعقل و استدلال،پرورش روح جمعی و احساس مسئولیت،ارتقاء کیفی قصد قربت و اصلاح و تهذیب نفس،این مقاله برای تبیین مهمترین اهداف تعلیمی و تربیتی قرآن
خلاصه ماشینی:
"انسان بهعنوان اشرف مخلوقات خداوند نیز از این هدفمندی بهطور عالی برخوردار است،هدف غایی خلقت انسان،رسیدن به مقام والای خلافت الهی و بندگی خداست و برای رسیدن به این هدف باید مسیر تربیت را طی کند از مهمترین اموری که انسان را در دستیابی به این هدف غایی یاری میساند عبارت از(رشد و کمال،پرورش قوه تعقل و استدلال، پرورش روح جمعی و احساس مسئولیت و ارتقاء کیفی قصد قربت و اصلاح و تهذیب نفس است) که آیات وحیانی قرآن کریم به ترسیم این هدف و حضرات معصومین علیه السلام به تبیین آن پرداختهاند.
*3-پرورش روح جمعی و احساس مسئولیت از آنجا که انسان مخاطب قرآن حضرات معصومین علیه السلام انسانی است که علاوه بر هویت فردی و شخصی دارای هویت و رسالت جمعی است و بخشی از شخصیت خویش را از طریق تعامل با سایر انسانها و برادران و خواهران دینی خویش در جامعه کسب میکند،پرورش روح جمعی و احساس مسئولیت نسبت به خود و دیگران و تقویت روحیهی دیگر خواهی یکی از اهداف تربیتی قرآنی به حساب آمده و آن را راهی برای رسیدن به رشد و کمال منظور داشته است.
امام صادق علیه السلام مبارزه در راه اصلاح نفس را تلاش دائمی و پایانناپذیر برای مؤمنان میدانند که هیچگاه تمام شدنی نیست و هر زمان که انسان فکر کند از شر نفس اماره خلاص شده در لبهی پرتگاه سقوط قرار گرفته است14و لذا باید همواره این مسئولیت را بر دوش خویش احساس بکند و به اصلاح نفس همت بگمارد ایشان فرمودهاند:بندگان خدا بدانید که مؤمن شب و روز نسبت به خودش تردید دارد و همیشه خود را ناقص میداند و به دنبال تکمیل کردن خویش میرود و در حالی که میبینند مردم دنیا مرگ بدن را خیلی مهم تلقی میکنند آنها برای مرگ قلبها بیشتر اهمیت قائل هستند."