چکیده:
پژوهش حاضر به منظور شناخت رابطه ی مهارت های ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه با تاکید بر دیدگاه دبیران صورت پذیرفته است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی مدیران و دبیران دبیرستان های پسرانه ی دولتی ناحیه ی 6 مشهد است که 92 دبیر با روش نمونه گیری pps انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسش نامه ی مهارت های ارتباطی و تعهد سازمانی استفاده شده است. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از روش محتوایی و برای پایایی از روش آزمون مجدد و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به منظور تحلیل داده ها با توجه به فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شده و نتایج با اطمینان 99 درصد حاکی از آن است که بین مهارت هایی ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطه ی معنی دار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"به منظور تحلیل دادهها با توجه به فرضیههای تحقیقاز ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شده و نتایج با اطمینان 99 درصد حاکیاز آن است که بین مهارتهایی ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطهی معنیداروجود دارد.
(شاقلی،1378،ص 2-3) پژوهش حاضر بر آن است ضمن سنجش هر دو مقولهی اصلی،به این سؤال پاسخدهد که آیا بین مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطهی معنیداروجود دارد؟ -مبانی نظری تحقیق ارتباطات مؤثر (noitacinummoC evitceffE) یکی از عناصر کلیدی موفقیتمدیران است،چرا که اطلاعات به عنوان یک دادهی مهم در سایهی ارتباطات مؤثر واردسازمان میشود و همینکه به سازمان راه یافت باز نیازمند یک سیستم ارتباطیکارامد است تا مورد پردازش قرار گیرد و مانند خون در رگهای سازمان جریانیابد.
بحث و تفسیر:نتیجهی این فرضیه همسو با نظریات و تحقیقات«تریسی»،«دوسین»و«رابینسون»(1987)که معتقدند مهارت در ارائهی بازخور به کارکنان،موجبتحکیم و تقویت ارتباطات میشود و در بهبود تعاملات،انگیزه و تعهد سازمانی مؤثراست،و رابینز(1998)،ترجمهی پارساییان و اعرابی(1378)که معتقد است تواناییدر گوش دادن به شیوهای مؤثر و ارائه بازخور مؤثر موجب اثربخشی شبکهیارتباطی میشود و پدیدهی عدم اطمینان و ابهام،تضعیف میشود و در نتیجه عملکرداعضای سازمان و رضایت شغلی آنان افزایش مییابد،و رنجبریان(1375)که معتقداست ارتباطات قوی اجتماعی در محیط کار و ایجاد بازخور کاری و...
معبندی نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تعهد سازمانی که متأثر از عواملفردی،شغلی،سازمانی و محیطی است و از پیامدهای تعیینکنندهای در عملکرد سازماناز جمله مراکز آموزشی برخوردار است،با مهارتهای ارتباطات متقابل بین افراد شامل مهارت گوش دادن مؤثر،مهارت ترغیب کلامی و مهارت بازخور،همبستگیمثبت دارد."