خلاصه ماشینی:
"گاهی این نشانهها تمام ریزهکاریهای پرده را بازگو مینمایند و هنرمند نگارگر این زمان میتواند بکمک همین نشانهها و گفتهها پرده را از نو بسازد15 (14)-نگاه کنید به کتاب(تندیسهها و نگارههای دیواری پنج کنت) MOCKBA-1959 (15)-(هفت پیکر نظامی چاپ حبیبی ص 127-129) «تابلوئی که نظامی از نگارههای کاخ خورنق ساخته است» خاذن آمد بشه سپرد کلید شاه چون قفل برگشاد چه دید؟ -خانهای دید چون خزانه گنج چشم بیننده زو جواهرسنج خوشتر از صد نگارخانه چین نقش آن کارگاه دست گزین هرچه در طرز خردهکاری بود نقش دیوار آن عماری بود هفت پیکر در او نگاشته خوب هر یکی زان بکشوری منسوب بقیه پاورقی در صفحه بعد نمونه دیگری از پردههای کامجوئی و بزم را بیهقی در تاریخ خود بدست میدهد.
» ق در یکی حلقه حمایل بست کرده این هفتپیکران یکدست هر یکی با هزار زیبائی گوهرافروز نور بینائی در میان پیکری نگاشته نغز کان همه پوست بود و اینهمه مغز نوخطی درنشانده در کمرش غالیه خط کشیده بر قمرش چون سهی سرو برفراخته سر ز زر و سیم تاج تا بکمر آن بتان دیده برنهاده بدو هر یکی دل بمهر داده بدو برنوشته دبیر پیکر او نام بهرام گور بر سر او مهر آن دختران زیباروی در دلش جای کرده موی بموی وقت وقتی که شاه گشتی مست سوی آن در شدی کلید بدست در گشادی و در شدی به بهشت دیدی آن نقشهای خوبسرشت مانده چون تشنهای برابر آب به تمنای آن شدی در خواب تا برون شد،سرشکارش بود کامد،آن خانه غمگسارش بود (16)-تاریخ بیهقی تصحیح دکتر غنی و دکتر فیاض برگ 121 از نوشته بیهقی چنین برمیآید،که نگارش نگارههای زنان برهنه و کامجویان،آشکارا آزاد نبوده؛اما بدستور امیران و سالاران در پنهان چنین صورتهائی در بزمگاهها نگاشته میشد."