خلاصه ماشینی:
کودکستان و اثرات آن در آینده و شخصیت کودک باقر ثنای دانشجوی رشتهء مشاوره و راهنمایی دانشسرای عالی آیا از میان کسانی که به دانشگاه وارد میشوند آن عده که به کودکستان رفتهاند دارای هوشبهر بیشتری هستند؟ کودکستان به شکلی که امروز میبینیم مخلوق قرن نوزدهم است،اما ریشههای آن در گذشتههای بسیار دور قرار دارد.
آموزشگاه باید جایی باشد که کودکان به جای گوش کردن کار کنند تا زندگی را در زندگی یاد بگیرند و با نهادهای اجتماعی آشنا شوند.
در حالی که در قسمت دوم آییننامه کودکستانها بیش از همه به تشکیل کودکستان در نقاط مرزی و جاهایی که به زبان محلی صحبت میکنند تکیه شده است و البته مربیان این کودکستانها باید از کسانی که زبان مادری آنها فارسی است انتخاب شوند.
برای معلم کودکستان صفاتی را بر شمردهاند که مهمترین آنها از این قرار است:ثبات عاطفی و هیجانی داشته باشد،(بدین معنی که نباید آدمی عصبی و تندخوی باشد)،باید بتواند در قالب مطلوب کودکان فرورود و سؤالهای بچگانهء آنها او را ناراحت نکند،تا اندازهای طاقت تحمل بینظمی در کلاس را داشته باشد، مغرور نباشد و دارای رغبتهای متنوع باشد.
طبق آییننامهء کودکستانها باید از طرف وزارت آموزش و پرورش لااقل یک باب کودکستان در مراکز هر استان و شهرستانهای مهم به عنوان نمونه دایر شود که محل کارآموزی عملی برای داوطلبان خدمت در کودکستانها نیز باشد.
بیشتر کسانی که با روانشناسی خردسالان آشنایی کامل دارند معتقدند که تجربیات کودکستان برای کودکان خیلی ارزش دارد.
تحقیقات گوناگون نشان میدهد که از میان کسانی که به دانشگاه وارد میشوند آن عده که به کودکستان رفتهاند دارای هوشبهر بیشتری هستند.