خلاصه ماشینی:
توانا بود هرکه دانا بود ماهنامهء آموزش و پرورش شمارهء اول-دورهء چهلم-مهرماه 1349 متوسطه پیشبینی شده است کاری کرد که جوانان عمیقا مفهوم آنچه را فرامیگیرند جذب و درک کنند،و چنانکه قبلا نیز متذکر شدیم به جای آنکه مغز خویش را از محفوظات انباشته سازند،به صورت افرادی کاردان و مبتکر و ورزیده پا به میدان مسابقهء زندگی گذارند.
ما تأکید کردهایم که در این راه میباید برنامههای وسیعی از طرف دستگاه آموزشی کشور برای تطبیق امر آموزش کشور ما با پیشرفتهترین جوامع جهان طرح و به معرض اجرا گذاشته شود،که از جملهء آنها نظام نوین آموزشی و برقراری دورهء راهنمایی و توسعهء تعلیمات فنی و حرفهای و منطقهای کردن آموزش است.
بدیهی است در این مورد پدران و مادران بهطور کلی عموم افراد کشور میباید با معلمان و مدیران و مسئولان آموزشی کشور،به خصوص مربیان کودکستانها و آموزگاران که وظیفهء خطیر تربیت اولیهء نونهالان کشور را به عهده دارند، کمال همکاری را داشته باشند.
زیرا فقط در پرتو چنین همکاری صمیمانهای است که میتوان امر آموزش را از صورت یک کار مجزای اداری به درآورد و مقام حقیقی آن را،بهعنوان یکی از ارکان حیات ملی و اجتماعی،بدان بخشید.
در عین حال وظیفهء دستگاه آموزشی کشور است که در مقابل انتظاراتی که از معلمان دارد،موجبات آشنایی هرچه بیشتر آنان را با پیشرفتها و روشهای تازه فراهم سازد و ضمنا رفاه و آسودگی خاطر آنان را تأمین کند،و این دو موردی است که در قطعنامهء کنفرانس رامسر مورد تذکر قرار گرفته است و مسئولان امور موظف به تحقق آن شدهاند.