خلاصه ماشینی:
هدفهای عمدهء تربیت در دنیای امروز از مطالعهء نظامهای گوناگون آموزشی، در برخی از کشورهای پیشرفتهء دنیا،به این نتیجه میرسیم که هدف از آموزش و تحصیل، در بیشتر آن کشورها،این است که افراد ابتدا آموزشی را که بتواند برای آنان چراغ راهی باشد ببینند.
مدارس که غالبا در دورهء آموزش اجباری از دو قسمت ابتدایی و دورهء اول متوسطه یا دورهء راهنمایی تشکیل میشوند سعی دارند مخصوصا در سالهای آخر دورهء اجباری مقدمهء حرفهها و فنون را هم به دانشآموزان بیاموزند و در بعضی از کشورها،مثل فرانسه،حتی یک سال پس از آن هم نوعی راهنمایی حرفهای را در مورد بچهها اجرا میکنند که آنان پس از ترک مدرسه برای یافتن شغل دلخواه خود دچار اشکال نشوند.
در اجرای همین هدف،آموزش فنی و حرفهای را هم که تاکنون جدا از آموزش عمومی بود جزء این آموزش قرار میدهند که همهء کودکان از فنون و حرفهها چیزی بیاموزند که نهتنها اگر تحصیل را رها کردند به آسانی کاری بیابند بلکه چنانچه تحصیل را ادامه دادند،چه در مراحل بعدی آموزش و چه در زندگی، افراد بیکاره و عاطلی نباشند و احیانا احتیاجات خانوادگی و شخصی خود را از لحاظ فنی تا حدود آموزشی که گرفتهاند برطرف کنند و به دیگران هم کمک کند.
بنابراین،از مطالعهء وضع آموزش عالی در بیشتر کشورها به این نتیجه میرسیم که پس از اتمام دورهء متوسطه و ورود به دورهء عالی،کشورها بیشتر علاقهمندند که دورههای دو سالهء فوق دیپلم، که در آنها تکنسینهای درجهء یک و کادر متوسط فنی کشورشان تأمین میشود،تربیت کنند و مراحل دیگر را در مقام دوم اهمیت قرار دهند.