خلاصه ماشینی:
با توجه به ویژگیهای مدرسۀ پویا می- توان خصایص زیر را برای مدارس فردا پیشبینی کرد: پیوسته در تغییر و تکامل است،زیرا فعالیتهای خود را بر آخرین یافتههای روانشناسی و علمی مبتنی میکند.
در مدرسۀ فردا دانشآموزان به گروههای ده یا دوازده نفری تقسیم میشوند و هر گروهی مانند،افراد یک خانواده زیر نظر یک معلم فعالیت میکند و بهتر خواهد بود که این گروه به یک زن و شوهر معلم واگذار شود تا مدرسه به یک محیط خانوادگی تبدیل شود و دانشآموزان از محیط امن عاطفی برخوردار شوند که در تأمین بهداشت و سلامت روانی و بدنی آنها بسیار مؤثر است.
مدرسۀ فردا به هر دانشآموز فرصت خواهد داد که روزی-حد اقل-یک ساعت به کاردستی بپردازد و در این برنامه،به تربیت اجتماعی و اخلاقی توجه دارد،نه فنی بار آوردن دانشآموزان،و بین کارهای دستی گوناگون،درودگری را مقدم خواهد شمرد،زیرا اینگونه کارها بهترین فرصت و وسیله است برای یادگیری: دقت،مهارت دستی،توانایی اندازهگیری، کنترل شخصی،و خود ارزیابی.
مدرسۀ فردا بیشترین فرصت فعالیتهای هنری را برای دانشآموزان فراهم خواهد ساخت تا بهترین امکان رشد و تکامل عاطفی و ذهنی پیدا کنند.
دانشآموزان مدرسۀ فردا آزاد و مجاز خواهند بود که از تمام فعالیتهای مدرسه و امور کلاسهای خود انتقاد کنند و دربارۀ آنها اظهار نظر کنند،چون عملا با روش انتقاد علمی آشنا شدهاند و در نتیجه،انتقادگر و انتقادپذیرند.
برنامۀ رسمی و کتاب درسی رسمی برای مدرسۀ فردا فقط یک وسیله خواهند بود نه بیشتر،و معلم هرگز خود را به چهار چوب آنها محدود و مقید نخواهد کرد،چون میداند و معتقد است که یادگیری دانشآموزان را نمیتوان به یک چهار چوب معین محدود ساخت.