چکیده:
در یک عصر دلپذیر از ماه اردیبهشت،اردوگاه شهید باهنر تهران،میزبان معلمان،معاونان و مدیران نمونهی شهر تهران-که تعدادی از آنان به مرتبهی معلم نمونهی کشوری نیز رسیدهاند-بود.این جشن به مناسبت بزرگداشت مقام معلم برگزار میشد تا برگزیدگان،قدر بینند و بر صدر نشینند و جایزه بگیرند و با گل و لبخند و شیرینی ساعتی را به جشن و سرور بگذرانند.این امر فرصتی را هم برای ما فراهم کرد تا به سراغ آن جمع برویم و از پارهای از عزیزان این 3 سؤال را بپرسیم: 1.چه ویژگیهایی در فعالیتهای شما وجود داشته که باعث شده به عنوان نمونه انتخاب شوید؟ 2.به نظر شما چه مشکلات و موانع عمدهای بر سر راه آموزش و پرورش وجود دارد؟ 3.حرف آخر؟
خلاصه ماشینی:
به نظرم اگر این قسمت از مشکل معلمان برطرف شود،بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.
در این سالهایی که خدمت میکردم،به دلیل تألیفاتی که داشتهام و نوع تدریس مؤثری که توسط مدیر واحد آموزشی ما تشخیص داده شده است،به عنوان معلم نمونه انتخاب شدهام.
2. اولین مشکل آموزش و پرورش،سیستم کاملا متمرکز آن است که باعث میشود خیلی از مدیران و دبیران موفقی که میخواهند کاری را در واحد آموزشی خود انجام دهند،به خاطر همان سیستم متمرکز،دستوپایشان بسته شود.
از معیارهایی که برای انتخاب معلم نمونه وجود داشت،یکی هم تحصیلات ضمن خدمت بود که من داشتم.
اصولا عوامل متعددی در پیشرفت کار معلم و مطرح شدن او در سطح بالاتر مؤثر (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) است که یکی از آنهاجدیت و تلاش و پشتکار اوست برای بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی دانشآموزان.
2. یکی از مشکلات،مشکل مالی و اقتصادی است که همیشه آموزش و پرورش را مجبور به صرفهجویی میکند.
این مشکل برای بسیاری از معلمان وجود دارد.
3. من از مسئولان آموزش و پرورش تهران برای برپایی این برنامه تشکر میکنم؛چرا که در بخشیدن انگیزه و روحیه به معلمان،بسیار تأثیرگذار است.
فکر میکنم اول خواست خدا و بعد هم تجربه و پشتکار خودم بوده است که به عنوان معاون نمونه انتخاب شدم.
مشکل دیگر،فضاهای آموزشی است که بسیاری از اوقات این امکان یا فرصت را به معلم نمیدهد که شیوههای جدید تدریس را به کار ببندد.
واقعیت این است که وقتی دانشآموز میتواند با معلم ارتباط صمیمانهای برقرار کند، درسش را هم خوب میخواند.