چکیده:
امروزه از نظام آموزشی دانشگاهها انتظار میرود که برنامهریزی آموزشی و درسیشان طوری طراحی و تنظیم شود که به موجب آن ایجادکنندگان کسب و کارهای جدید پرورش یابند.در این مقاله ضمن بررسی اینکه چگونه میتوان کارآفرینی را آموزش داد؟و همچنین برنامه درسی و محتوای دورههای آموزش کارآفرینی چگونه میتواند تعیین شود؟نقش و اهمیت دانشگاههای کشورهای توسعهیافته در تربیت کارآفرینان آینده بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
"به علاوه 67 درصد از پاسخدهندگان بیان کرده بودند که دوره کارآفرینی در تصمیمگیریهای اساسی و مهم مربوط به مسیر شغلیشان تأثیر بسیار زیاد داشته است (کلارک،دیویس و هانریش 4891)مک مولان،لانگ و ویلسون (5891)در تحقیقی گزارش دادهاند که نسبت بیشتر ایجادکنندگان کسب و کار در میان دانشجویان فوق لیسانس مدیریت بازرگانی آنهایی بودند که بیشتر از سه بار در دورههای مرتبط با کارآفرینی در یک دانشگاه و کانادایی شرکت داشتهاند.
بررسی فارغ التحصیلانی که در برنامههای کارآفرینی شرکت داشتهاند نشان میدهد که این برنامهها باعث تحرک بیشتر برای بیش از نیمی از شرکتکنندگان در ایجاد کسب و کار شده است؛به طوری که این افراد از لحاظ زمانی زودتر از موعد مقرر کسب و کار خودشان را شروع کرده بودند.
محتوای درسی دورههای آموزشی کارآفرینی در دانشگاهها محتوای درسی که در دانشگاههای معروف و معتبر کشورهای پیشرفته جدول 1:موضوعاتی که با آموزش کارآفرینی مرتبط است (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (Dirk De Clercq and others,1997;P:11) برای آموزش کارآفرینی تعیین میشود،معمولا به گونهای است که دانشجویان را توانا میسازد تا پس از گذراندن این دورهها بتوانند خودشان به صورت مستقل کسب و کار جدیدی را راهاندازی کنند.
اگر در یک تقسیمبندی کلی،دورههای آموزش کارآفرینی را به سه قسمت دانش فنی و مهارتی،دانش در زمینه مدیریت کسب و کار و،سابقه و ویژگیهای شخصیتی افراد کارآفرین تقسیم کنیم،در آن صورت برقراری هماهنگی و ارتباط بین این دورهها بسیار مهم و اساسی است؛ چرا که مدرسانی که این دورهها را تدریس میکنند،معمولا از گرایشهای مختلف رشتههای دانشگاهی هستند."