چکیده:
این گزارش ضمن معرفی مشخصات و تبعات دولت رانتیر به روند ایجاد آن در ایران میپردازد.به نظر میرسد که ایران از اوایل دههء 0431 شمسی با اهمیت یافتن فاکتور نفت در درآمدهای بودجهای دولت رفته رفته به جرگه حکومتهای رانتیر پیوسته باشد و در دههء 0531 با بروز شوک نفتی این وضع تثبیت شده است. این روند براقتدارگرایی دولت،برنامههای بلندپروازانه وی و بیتوجهی به بحرانهای اجتماعی اقتصادی و سیاسی بالقوه و بالفعل تأثیر بهسزایی داشته است. توسعه رانتیریسم دولتی در ایران در عمل غفلت از چالشهای پیشرو و انحراف از جهتگیری برنامههای توسعهای پیش از انقلاب را در پی داشت به طوری که در برنامهء پنجم توسعه ایران از راه اصلی توسعه صنعتی منحرف شد و ساختار جدیدی پایهریزی شد که همچنان به عنوان بر سر راه صنعتی شدن کشور خودنمایی میکند. به نظر میرسد که قدرت جذب محدود اقتصاد داخلی،نبود نهادهای مدنی و امکان مشارکت سیاسی و بیتوجهی حاکمیت به تضادهای اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی در حال تشدید،زمینههای بروز انقلاب 7531 را فراهم آورد.این روند که با تزریق درآمدهای کلان نفتی به اقتصاد کشور به ابعاد بحرانی رسید،دوگانگی ساختاری،تضاد طبقاتی،گسترش مهاجرت به شهرها،افزایش مطالبات سیاسی و اقتصادی توده مردم و...را تشدید کرد.با این حال تا آن جا که به گونههای مختلف سرمایهداری مربوط میشود این روند باعث شد که زمینه برای توسعه گونهء جدیدی از سرمایهداری صنعتی وابسته به دولت که پس از انقلاب نیز دولت ناچار به حمایت از آن بوده است و گونهء جدیدی از سرمایهداری تجاری که بیشتر از محل امتیازهای وارداتی و واسطهگری کالا امرار معاش میکند فراهم شود؛در نتیجه این دو به اصلیترین طبقات سرمایهداری کشور تبدیل شدند.نبود تعامل صحیح میان این دو گونه سرمایهداری و همین طور نبود ارتباطی میان منافع آنها با منافع ملی اغلب عرصه سیاست داخلی را محل رقابت نامطلوب این دو برای دستیابی به رانتهای اقتصادی کرده است که مسیر برنامههای توسعهای را نیز تحت الشعاع خود قرار دادهاند.در واقع با تثبیت رانتیریسم در ایران این سرمایهداری صنعتی ملی بود که دچار بیشترین زبان و لطمه شد و با کاهش چشمگیر مشارکت بخش خصوصی در سرمایهگذاری صنعتی به صنعت به پایینترین سطوح ممکن تنزل مقام یافت.به تبع این فرآیند،سرمایهداری صنعتی ملی و به تبع آن سرمایهگذاری تجاری بومی-نشأت گرفته از تولیدات داخلی- جایگاه خود را در نظام اقتصادی و سیاسی کشور از دست داد و این دو ناچار شدند میدان را برای گونههای جدید سرمایهداری خالی کنند.
خلاصه ماشینی:
"با این حال تا آن جا که به گونههای مختلف سرمایهداری مربوط میشود این روند باعث شد که زمینه برای توسعه گونهء جدیدی از سرمایهداری صنعتی وابسته به دولت که پس از انقلاب نیز دولت ناچار به حمایت از آن بوده است و گونهء جدیدی از سرمایهداری تجاری که بیشتر از محل امتیازهای وارداتی و واسطهگری کالا امرار معاش میکند فراهم شود؛در نتیجه این دو به اصلیترین طبقات سرمایهداری کشور تبدیل شدند.
این برنامهها رویکرد و جهتگیریهای روشنی داشتند اما به ویژه برنامه پنجم توسعه تحت تأثیر افزایش قابل ملاحظه درآمدهای نفتی از مسیر خود منحرف شد و ناتوانی دولت در کنترل و جهتدهی بهینه درآمدهای نفتی موجد تغییر غیر قابل انکار در ساختار سرمایهداری کشور و وقوع انقلاب شد.
این شرایط که در تعارض آشکار با روند برنامههای اول تا چهارم توسعه قبل از انقلاب قرار داشت ساختار صنعتی اقتصاد را تضعیف و تضادهای اقتصادی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی اقتصاد کشور را به بیشترین حد ممکن افزایش داد و زمینههای بروز انقلاب را فراهم آورد.
در نقطه مقابل گسترش واردات،تسلط کم دولت بر بخش خدمات و بازرگانی و قابلیت محدود بخش صنعت برای جذب چنین حجمی از درآمد موجب شد که سرمایهگذاری تجاری و دلاری در عرصه اقتصاد کشور تقویت شود نقش تعیینکنندهای را در تحولات اقتصادی و سیاسی برنامه پنجم و حتی پس از انقلاب به عهده بگیرد.
در واقع مهمترین پیام برنامه پنجم تنوسعه تشدید تضادهای درونی نظام اقتصادی،اجتماعی و سیاسی کشور، متحول کردن ساختار سرمایهداری به ضرر سرمایهداری صنعتی ملی و وابسته ساختن سرمایهداری صنعتی مدرن به دولت در اثر تزریق ارز نفتی بیش از قدرت جذب اقتصاد داخلی بوده است."