خلاصه ماشینی:
"یکبار در اجرای یکی از آثار مشایخی،یکجایی را خیلی مشکل نوشته بود و من ساعتها با ارکستر کار کردم تا ارکستر بتواند آنطور که باید این قسمت را درست و باهم بزند و بعد به خود مشایخی گفتم که اینجا خیلی اذیت کردی و من ساعتها با ارکستر کار کردم تا بتوانم درست اجرا کنم.
برای چه آنقدر کار کردی که باهم بزنند؟ این قطعه دومین اثر از سری آثار تناقضات است که برای ارکستر زهی تصنیف شده و قابلیت اجرا به صورت کوارتت زهی را نیز دارد.
پارتیتوری که از قسمتی از این اثر وجود دارد برای ارکستر بزرگ به اضافهی چهار گیتار،سه ساز تار و دو پیانو نوشته شده است.
پس از شنیدن این خبر،وی باتوجه به پیشینهای که از دوران کودکی داشت،تصمیم گرفت قطعهای در این مورد بنویسد و با مطالعهی دقیق در مورد داستان رستم و سهراب کار خود را شروع کرده و نهایتا این اثر در فرمی آزاد یعنی به شکل یکسوئیت سمفونیک در دو قسمت به نام سور رستم و سوگ سهراب نوشته شد.
صهبایی سپس از مشکلاتی که برای اجرای این اثر وجود داشت سخن گفته و از مخالفت شدید رهبر دایم ارکستر آن زمان و یک تعداد دیگر به اسم شورای ارکستر سمفونیک که صهبایی به توانایی خواندن پارتیتور این شورا نیز شک داشت(!)،اشاراتی میکند و از اینکه رهبر دایم ارکستر حتی حاضر نشد پارتیتور اثر را ورق بزند و اینکه بارها و بارها سوگ سهراب را در برنامهی ارکستر سمفونیک تهران قرار داده ولی با مخالفت روبرو شده است سخنانی به میان میآورد."