خلاصه ماشینی:
"در حال حاضر مشکلاتی که فرا راه آموزش و پرورش خانوادگی کودکان قرار دارد، علاوه بر بیسوادی و کمبود آگاهی گروه چشمگیری از پدران و مادران،عبارتست از افزایش میزان اشتغال مادران و محدودیتهای فوق العاده کودکان برای بازی و تفریح،مشکل اول در مورد کودکان روستایی،و دو مشکل بعدی در مورد کودکان شهرهای بزرگ بیشتر جلوه میکنند،اما آنچه در هر سه مورد سخت ضروری و تنها جوابگوی مسئله در حال حاضر است، توسعهء مهدهای کودک و کودکستانها در سراسر کشور است.
حال میرسیم به نقش آموزش و پرورش آموزشگاهی که باید بهترین امکانات را برای شکوفایی شخصیت نونهالان فراهم کند در مدرسه مخصوصا در سر کلاس درس آنچه بیش از همه خواسته میشود،سکوت و اطاعت است،چون بسا که معلم چندان چیزی از اصول آموزش و پرورش نمیداند،از نظر پدر و مادرها بهترین معلم آنست که تا میتواند به شاگردش تکلیف و مشق خانه بدهد تا فرصت شیطنت پیدا نکند،و به آنها نمرههای عالی بدهد تا پدر و مادرشان خوشحال شوند که بچه خوب درس میخواند از نظر مدیر مدرسه هم بهترین کلاس آنست که از آن صدایی برنخیزد.
بحث دومین کنگرهء ملی انجمنهای همکاری خانه و مدرسه که در اسفندماه دو سال قبل از طرف انجمن ملی اولیا و مربیان ایران تشکیل شد،راجع به آموزش و پرورش هماهنگ بود و این موضوع مطرح شد که اصولا هدف و منظور ما از آموزش و پرورش چیست؟آیا میخواهیم بچهها خواندن و نوشتن یاد بگیرند و بعد هرکدام به دلخواه خودشان یا پدر و مادرشان پی کاری بروند؟آیا منظورمان اینست که اصول و مقدماتی را بدانان بیاموزیم تا براساس آن خودشان راهشان را پیدا کنند؟آیا میخواهیم آنان را به یک اصول و مبانی پیشساخته معتقد و مؤمن سازیم."