خلاصه ماشینی:
علت چاپ توبهنامهء سید علی محمد در کتاب«کشف الغطا»خود حکایتی شنیدنی است که شرح آن را به نقل از مقدمهء«نقطهء الکاف» به قلم ادوارد براون که آن را آقای مصطفی حسینی طباطبایی در کتاب«ماجرای باب و بها»9آورده میخوانیم؛وی مینویسد:«در روزگاری که میرزا حسینعلی بهاء(بهاء الله)هنوز زنده بود و در عکا به سر میبرد و برادرش میرزا یحیی(صبح ازل)نیز در قبرس روزگار میگذرانید،خاورشناس نامدار انگلیسی ادوارد براون[به دلیل علاقهای که نسبتبه تاریخ مذاهب پیدا کرده بهویژه پس از خواندن خاطرات کنت دو گوبینو]سفری به قبرس و عکا رفته و با هردو برادر ملاقات میکند و آنگاه درصدد برمیآید تا یکی از آثار بابیان را به چاپ برساند (به تصویر صفحه مراجعه شود) و از میان آثار ایشان،کتاب«نقطة الکاف»اثر میرزا جانی کاشانی را میپسندد و دیباچهای بر آن مینگارد و در آنجا به اثبات میرساند که میرزا یحیی جانشین مخصوص باب بوده و برادرش میرزا حسینعلی، نمیتواند موعود بابیان باشد.
» بههرحال علمای تبریز پس از توبه سید علی محمد باب پاسخی به او دادند که فی نفسه جالب توجه است،اما جالبتر اینکه همانگونه که در آخرین اثر تألیفی مفصل در نقد بهائیت یعنی کتاب بهائیت در ایران،بدان اشاره شد و استاد حائری هم بارها براین نکته ظریف تأکید نمودهاند،علمای تبریز،سید ابو القاسم حسنی حسینی و علی اصغر حسنی حسینی پاسخ خود را نه در برگهای جداگانه که در حاشیه همان توبهنامه نگاشتهاند،به این شرح: «سید علی محمد شیرازی!شما در بزم همایون و محفل میمون در حضور نواب اشرف و الا،ولیعهد دولت بیزوال ایده الله و سدده و نصره و حضور جمعی از علمای اعلام،اقرار به مطالب چندی کردی که هریکیک جداگانه باعث ارتداد شماست و موجب قتل،توبه مرتد فطری مقبول نیست و چیزی که موجب تأخیر قتل شما شده است،شبههء خبط دماغ است که اگر آن شبهه رفع شود،بالا تأمل احکام مرتد فطری بشما جاری میشود.