خلاصه ماشینی:
"نویسنده پس از بیان دیدگاههای تفسیری ذهبی در مورد شیعه و غیر عقلی خواندن تفاسیر شیعی، بر این باور است که، اگر ذهبی از بدبینی و پیشداوری در باب تفاسیر شیعه، خالی کند، قائل به تفسیر به رأی بودن تفاسیر شیعی، نمیشود، زیرا؛ در تفاسیر مذکور، تمامی تأویلات قرآنی، به امامان معصوم، استناد داده شده و از نگاه مفسران شیعی بهویژه مرحوم فیض کاشانی، تنها اهل بیت علیهمالسلام ، مفسران واقعی، قرآنند.
در مجموع نگارنده مقاله معتقد است که، داوری ذهبی درباره روایات تفسیری شیعه، بهویژه تفسیر صافی، بر این اساس بوده، که وی آنها را، مخالف مذهب تفسیری و کلامی خویش دیده است.
حقوق انسان و هماندیشی و سازگاری بینالمللی در نگرش دینی و عقلی سیدحسین همایون مصباح دوماهنامه حوزه، ش 127، فروردین و اردیبهشت 84 در مقاله حاضر، ضمن نقد دیدگاه غرب، درباره رویارویی تمدنهای بزرگ، پایههای نظری و فکری هم اندیشی و سازگاری تمدنها، از نظر عقل و دین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است."