خلاصه ماشینی:
"تفاوت اول در تعریف؛ در سنت اسلامی، مسئله اعجاز با مسئله نبوت گره میخورد، معجزه کار خارقالعادهای است که، به دست پیامبر الاهی، برای اثبات صدق مدعای او، در این ادعا که، من از جانب خدا پیامآور هستم، انجام میشود.
اما در دیدگاه اکثر محققان، قرآن ذاتا معجزه است؛ البته اینجا این تفسیر وجود دارد؛ که، اگر در همان زمان و مکان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم که قرآن را آورده، کسی نتواند مثل آن را بیاورد کفایت میکند.
آیا ممکن است در آینده کتابی مانند قرآن بنویسند؟ بعضیها تفسیر کردهاند که، تحدی قرآن فقط مربوط به زمان و مکان صدر اسلام میشود و اگر بعدا کسی بتواند کتابی مانند قرآن بیاورد ناقض معجزه بودن قرآن نیست.
اگر کسانی بهطور کلی ادعا کنند که، تحدی، ابدی است و تا ابد کسی نمیتواند همانند قرآنرا بیاورد؛ فرض کنیم این امکان وجود داشته باشد، ولی تا به حال به فعلیت نرسیده است و مادام که چنین امری رخ ندهد، اعتبار تحدی و هماوردطلبی قرآن به قوت خود باقی است."