خلاصه ماشینی:
"از ایشان پرسیده شد که: آیا امکان روایت عرفانی از نهضت عاشورا میباشد؟ وی بیان کردند که، ابعاد عرفانی دارای جنبههایی در موضوع عاشورا است و ابعاد آن در شب عاشورا، روز عاشورا و گودال قتلگاه در هنگام پیوستن به لقاءالله متجلی است، چرا که زیر پا گذاشتن تعلقات دنیوی و نفس در تمامی عرصههای عاشورا از امام حسین علیهالسلام و یاران آن نمایان است؛ هر چند نمیتوان قیام امام حسین علیهالسلام را تنها در بعد عرفانی خلاصه کرد؛ بلکه او یک حرکت همهجانبه اجتماعی انجام داده به دلیل آنکه هم تنیدگی ابعاد دین نکتهای است که نمیتوان آنرا نادیده گرفت.
آقای صادقی در پاسخ به پرسش هرمنوتیک از تاریخ عاشورا به معنای فراوانی قرائت از قیام امام فرمودند: تفاسیر در چند گروه دستهبندی میشود، یک گروه روشنفکران غیردینیاند که جنبه تهاجمی به این نهضت دارند و گروه دیگر روشنفکران دینی میباشند، با این تفاوت که اینها با برجسته کردن بعد شهید و شهادت و جنبه ایدئولوژیک، آنرا مورد توجه قرار داده و او را انقلابی بزرگ جلوه دادند."