خلاصه ماشینی:
"»3 ب:عبد الرزاق کاشانی در شرح منازل السائرین پیر هرات میگوید:«توبه بازگشت از مخالفت حکم حق است به موافقت او پس تا زمانی که مکلف حقیقت گناه را نشناسد و نداند که فعلی که از او صادر میشود مخالف حکم خدا است برای آن مکلف رجوع از گناه صحیح نیست»4 ذوالنون مصری:«توبه عوام،از گناه است و توبه حواص،از غفلت.
»9 دکتر قاسم غنی:«صوفیه توبه را به این شکل تعریف کردهاند که بیداری روح است از غفلت و بیخبری به طوری که گناهکار از راههای ناصوابی که میپیماید، خبردار شود و از گذشته بد خود منزجر گردد ولی فقط تذکر و تنبه کافی نیست که تائب شمرده شود مگر آنکه توبه کار بکلی آن معصیت یا معاصی را که مرتکب بوده و متذکر شده رها نماید و مصمم شود که بار دیگر به آن معاصی برنگردد تا به قول شیخ عطار در منطق الطیر: تو یقین میدان که صد عالم گناه از تف یک توبه برخیزد ز راه10 لاهیجی:..."