چکیده:
در عصر حاضر که عصر رشد سریع تکنولوژی و دانش است،علاوه بر گسترش آموزشهای رسمی،توجه به آموزشهای از راه دور و خدمات مکاتبهای نیز مد نظر جوامع و سازمانهای مختلف قرار گرفته است.این مقاله حاصل پژوهشی تحت عنوان بررسی میزان موفقیت و موانع طرح خدمات آموزش مکاتبهای نهضت سوادآموزی استان خراسان میباشد هدف اساسی طرح مذکور شناسایی میزان موفقیت طرح و موانع دستیابی به اهداف تعیین شده است که جامعه آماری آن سوادآموزان عضو طرح خدمات مکاتبهای در شهرستانهای استان خراسان(55642 نفر)هستند و نمونه تحقیق 143 نفر است.در مرحله اول نه شهرستان به صورت خوشهای انتخاب گردیدند و در مرحله دوم،نمونه به صورت طبقهای متناسب تخصیص داده شد و نهایتا از نمونهگیری تصادفی سادهاستفاده گردید.یافتههای آزمونهای آماری نشان میدهد که مخاطبان مناطق محروم،خانمها،جوانان و مجردین بیشتر طرح را مفید میدانند؛در مجموع 18/9 درصد پاسخگویان ضمن اشاره به کاستیهای طرح،آنرا مفید دانستهاند و مهمترین فواید آن را افزایش سطح آگاهی(37/7 درصد)،افزایش توانایی خواندن و نوشتن(53 درصد)،حل مشکلات و تربیت فرزندان(22/3 درصد)و پس از آن صرفهجویی در وقت،افزایش علاقمندی به مطالعه،پرشدن اوقات فراغت،احساس مفید بودن و کمک به برنامهریزی بهتر برای زندگی اعلام نمودهاند.و مهمترین کاستیهای طرح را،مشکلات مربوط به مراسلات(75/22 درصد)،محتوای کتابها(14/6 درصد)،قوانین و مقررات(14/46 درصد)،نیروی انسانی(73/84 درصد)،تأمین بودجه(85/22 درصد)و مسائل مربوط به فراگیران(74/2 درصد)اعلام نمودهاند،و در تدوین محتوا،تنوع،جذاب بودن،شادیبخش بودن، توجه به نیازهای جوانان و مجردین،حرفهآموزی و نیازهای محلی،در امر برنامهریزی،رفع اشکالات مراسلات،برگزاری مسابقات،اطلاعرسانی گستردهتر،اعطای گواهینامه و بازدید و نظارت بیشتر مسؤولین را پیشنهاد نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشی تحت عنوان بررسی میزان موفقیت و موانع طرح خدمات آموزش مکاتبهای نهضت سوادآموزی استان خراسان
آموزش تحت عنوان طرح خدمات مکاتبهای از سال 67 به بعد به تدریج برای بزرگسالان کمسواد ارائه شد و
طرح خدمات آموزش مکاتبهای به عنوان مکمل برنامههای سوادآموزی از ضروریاتی بوده که مورد توجه
«بررسی میزان موفقیت و موانع طرح خدمات آموزش مکاتبهای نهضت سوادآموزی استان خراسان در سال
به اجرای طرح خدمات مکاتبهای پرداخته است که در این فرایند پیشبینی میشود حدود سی نیرو به کار گرفته
مطلوبی اجرا شود و تجارب و نتایج این طرح علاوه بر استان خراسان،در سطح کشور نیز مورد استفاده قرار
-آیا طرح خدمات مکاتبهای به هدف کمی تحت پوشش قرار دادن سوادآموزان نائل شده است؟(بر
-آیا محتوای آموزش خدمات مکاتبهای شرایط لازم برای موفقیت طرح را دارا بوده است؟
عضو هیأت علمی دانشگاه اراک ارائه گردیده که ابتدا به بررسی نقش رسانهها در خدمات آموزش مکاتبهای و سپس به تشریح عوامل مؤثر در این فرایند از قبیل انتخاب موضوع و انتخاب رسانه پرداخته است و در پایان
آماری نامعبر در مناطق پراکنده از لحاظ جمعیت و عدم صلاحیت در ارزیابی و تشخیص باسوادیراهحلهای ارائه شده در طرح آموزش از راه دور جهت رفع مشکلات این طرح
جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است:
1. بررسی رابطه نگرش سوادآموزان مناطق مختلف با مفید بودن طرح خدمات مکاتبهای
برای پاسخ به این سؤال که آیا مفید بودن طرح از نظر آقایان با خانمها تفاوت معنیداری دارد،از آزمون"