چکیده:
ارزیابی عملکرد یک واحد تصمیم گیرنده در تقابل با واحدهای تصمیمگیرنده دیگر، فرآیندی رقابتی است که این ارزیابی توسط مدلهای تحلیل پوششی دادهها1بطور دقیق و منظم و با پیشنهاد راهکارهای بهبود در کارایی،ارائه میشود.اما وجود واحدهای تصمیمگیرنده خاص و فاصله زیاد واحدهای تصمیمگیرنده میتواند،فضای رقابتی ارزیابی را به انحصار در فرآیند ارزشگذاری تبدیل کند.این انحصار،باعث ارائه راهکارهای غیر عملی و غیر منطقی برای واحدهای تحت بررسی در حالت بکارگیری ناشیانه،و عدم ژرفنگری در استفاده از مدلهای پایهای تحلیل پوششی دادهها میشود.
این مقاله،بعد از بررسی چگونگی وجود مشکلات در ارزیابی مدلهای پایهای،روشی جدید را بر مبنای لحاظ کردن نظرات کارشناسی در مدل و به منظور حل مشکلات مذکور ارائه میدهد.در ادامه،به دلیل ظاهر شدن اینگونه نارسائیها در ارزیابی شعب بانکها،تمامی مسائل شرح داده شده و همچنین مدل پیشنهادی را در یک مطالعه موردی از شعب یک بانک تجاری بکار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"فرآیندی رقابتی است که این ارزیابی توسط مدلهای تحلیل پوششی دادهها1بطور دقیق و منظم و با
این انحصار،باعث ارائه راهکارهای غیر عملی و غیر منطقی برای واحدهای تحت بررسی
کارایی نسبی،بدست میآید و این مرز؛معیاری برای ارزیابی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد
سپس ارزیابی واحدها براساس فاصله آنها از این مرز،انجام میشود
در این مدل کلی،سه پارامتر(به تصویر صفحه مراجعه شود)معرفی شده است.
کارا تشخیص داده میشود و مقدار کارایی نسبت داده شده به آن برابر 1 است.
لذا ارزیابی تمامی واحدهای دیگر،متأثر از این مرز خواهد بود.
در مدلهای DEA ،فرض بر این است که تمامی واحدهای تصمیمگیرنده در
DEA ،اولین مرز کارا را شناسایی کرده و با حذف واحد یا واحدهای سازندهء این مرز،مجددا
اعمال شده است که این نظرات در حقیقت اهمیت ورودیها را نسبت به هم و همچنین اهمیت
در این بخش مدل پایهای تحلیل پوششی دادهها در حالت بازده به مقیاس متغیر
ورودی محور،به منظور ارزیابی عملکرد واحدها و همچنین بررسی راهکارهای بهبود،روی
فاصله هشت شعبه خاص از دیگر شعب بانک به راحتی قابل بررسی است،لذا مشکلات شرح داده شده در بخش سوم،در اینجا قابل طرح است.
دوم از تحلیل حذف شده است و نتایج در غیاب یک عامل،در جدول(5)نشان داده شده
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مشکل دیگری که در بخش دوم مقاله مطرح شد،مربوط به راهکارهای غیر عملی و
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در ادامه،مدل لایهای را که در بخش چهارم ارائه شد،روی همین دادهها بکار
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای ارائه راهکارهای بهبود،با توجه به موقعیت و مشخصات هر لایه و با در نظر"