خلاصه ماشینی:
"روشن است که فرهنگهای آسیای شرقی،بسیار پیش از غربیها واجد تاریخ،جامعهشناسی و اقتصاد بودهاند اما پس چرا در بیشتر کرسیهای مطرح علوم انسانی انگلو-اروپایی در غرب،هیچ خبری از تدریس فلسفه آسیایی نیست؟ @مفروضات نامشترک،سوءفهمهای مشترک ژاک ژرنه-چینشناس برجسته فرانسوی-اظهار میدارد که اولین ارتباط 2 تمدن مستقل چینی و اروپایی حدود سال 1600 میلادی و با مقاومت آشکار چینیان در برابر پذیرش مسیحیت شکل گرفت و البته اختلاف میان این 2 فلسفه،نه اختلافنظرهایی ساده،بلکه تمایزاتی بسیار عمیق است که ریشه آنها به وضعیت خود تفکر و به ویژه مفهوم عامل انسانی باز میگردد.
@کیهانشناسی طبیعی تک جهانی جهانبینی حاکم بر آسیای شرقی، از ثنویت متداول در متافیزیک یونان باستان(تمایز 2 جهان واقعیت/نمود)آغاز نمیکند بلکه با این فرض بنیادین شروع میشود که تنها یک جهان عینی متصل و پیوسته وجود دارد که منشأ و بستر کل تجربه ما محسوب میشود.
این نکته حائز اهمیت است که وابستگی متقابل و خصلت همبسته«ئین-یانگ» را به عنوان نوعی دوقطبی متضاد تصدیق کرده و چنین تنشی را از تناقض ثنویگرایانه موجود در واژگان یونان باستان متمایز بدانیم که در آن عضوی از مجموعه هستی میتوانست از خود هستی فراتر رفته و حتی به امری واقعیتر از جهان«در حال شدن» تبدیل شود.
5 در فلسفه آسیای شرقی حتی شخص هم عنصری جدای از جهان نیست که توسط ماهیت ذاتی خودش تعریف شود بلکه صرفا کانونی پذیرای نقشها و روابط سازندهاش است.
@هارمونی شعاعی موضع اصلی فلسفه کنفوسیوس(فراگیرترین فلسفه در سراسر آسیای شرقی)را میتوان در فرازی از قطعه 23 و 13 کتاب تاملات مشاهده کرد:«شخص الگو،نه به دنبال یکنواختی بلکه در پی هارمونی است»7 در تفاسیر کهن،این مفهوم از هارمونی با توسل به هنرهای آشپزی تشریح شده است."