Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه های دیگر: چین عقل (فلسفه آسیای شرقی بیش از هر چیز به دنبال ایجاد هارمونی در جهان کائنات است)

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : فلسفه آسیای شرقی بیش ، فلسفه ، چین ، هارمونی ، آسیای شرقی ، جهان ، تمایز کنفوسیوسی میان نوعی هارمونی ، چین عقل فلسفه آسیای شرقی ، هارمونی در جهان کائنات ، سامان

خلاصه ماشینی:

"روشن است که فرهنگ‌های‌ آسیای شرقی،بسیار پیش از غربی‌ها واجد تاریخ،جامعه‌شناسی و اقتصاد بوده‌اند اما پس‌ چرا در بیشتر کرسی‌های مطرح علوم انسانی انگلو-اروپایی در غرب،هیچ خبری از تدریس فلسفه آسیایی نیست؟ @مفروضات نامشترک،سوءفهم‌های مشترک ژاک ژرنه-چین‌شناس‌ برجسته فرانسوی-اظهار می‌دارد که اولین ارتباط 2 تمدن مستقل چینی و اروپایی حدود سال 1600 میلادی و با مقاومت آشکار چینیان در برابر پذیرش‌ مسیحیت شکل گرفت و البته اختلاف میان این 2 فلسفه،نه اختلاف‌نظرهایی‌ ساده،بلکه تمایزاتی بسیار عمیق است که ریشه آنها به وضعیت خود تفکر و به‌ ویژه مفهوم عامل انسانی باز می‌گردد. @کیهان‌شناسی طبیعی تک جهانی جهان‌بینی حاکم بر آسیای شرقی، از ثنویت متداول در متافیزیک یونان باستان(تمایز 2 جهان واقعیت/نمود)آغاز نمی‌کند بلکه با این فرض بنیادین شروع می‌شود که تنها یک جهان عینی‌ متصل و پیوسته وجود دارد که منشأ و بستر کل تجربه ما محسوب می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که وابستگی متقابل و خصلت همبسته«ئین-یانگ» را به عنوان نوعی دوقطبی متضاد تصدیق کرده و چنین تنشی را از تناقض ثنوی‌گرایانه‌ موجود در واژگان یونان باستان متمایز بدانیم که در آن عضوی از مجموعه هستی‌ می‌توانست از خود هستی فراتر رفته و حتی به امری واقعی‌تر از جهان«در حال شدن» تبدیل شود. 5 در فلسفه آسیای شرقی حتی شخص هم عنصری جدای از جهان نیست که توسط ماهیت ذاتی خودش تعریف شود بلکه صرفا کانونی پذیرای نقش‌ها و روابط سازنده‌اش‌ است. @هارمونی شعاعی موضع اصلی فلسفه کنفوسیوس(فراگیرترین فلسفه‌ در سراسر آسیای شرقی)را می‌توان در فرازی از قطعه 23 و 13 کتاب تاملات‌ مشاهده کرد:«شخص الگو،نه به دنبال یکنواختی بلکه در پی هارمونی است»7 در تفاسیر کهن،این مفهوم از هارمونی با توسل به هنرهای آشپزی تشریح شده‌ است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)