خلاصه ماشینی:
"به مناسبت انتخاب فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بهعنوان کتاب سال(واپسین بخش) -معصومه کیهانی گزارش همزمان با نشر 4 جلد از فرهنگنامه کودک و نوجوان،این سؤال پدید میآید که نهاد گستردهای همچون آموزش و پرورش کشور چه کوششی برای رفع نیاز به نونهالان در زمینه دسترسی به مطالب غیر درسی و دانستنیهای مرجع کودک و نوجوان کرده است؟و آیا کوششی برای معرفی و استفاده از فرهنگنامه در مدارس بهعمل میآید یا خیر؟به راستی دلیل این بیتوجهی چیست؟ در این گزارش،نظرات چند تن از دانشآموزان، والدین،کتابداران و اعضای هیئت مدیره تهیه و نشر فرهگنامه مورد بررسی قرار گرفته است.
وی دربارهء رکود،توقف و رشد ادبیات کودک و نوجوان بعد از جوشش آن در اوایل انقلاب میگوید: رخوت و روزمرگی شاعران و نویسندگان حاضر در مقابل جوشش و تلاش آنها در سالهای آغازین انقلاب عللی دارد،مانند:نبود فضای نقد، حرفهای شدن ادبیات کودک و تغییر ناگهانی شرایط، این نویسنده در توضیح«نبود فضای نقد»میگوید: یک حرکت رو به تکامل(منظور ادبیات شکوفا شده بعد از انقلاب)اگر در ابتدای امر صرفا نیازمند حمایت و تشویق است،به مرور زمان و به موازات کسب موفقیتهای پیدرپی باید در برابر خطر آفتشناسی و آشنایی با روشهای پیشگیری از بروز ضعف و انحطاط اقدام کند.
ستارگان فرانکلین نقد کتاب:«ستارگان»نوشته:فرانکلین برانلی ترجمه:احمد خواجه نصیر طوسی -امید وهابی املشی نقد چرا در عرصه نشر ایران،کتابهای علمی و بخصوص نجوم برای کودک و نوجوان کم وجود دارد؟چرا کتابهای منتشر شده از این دست مفید نیستند؟منتقد در پاسخ به سؤال اول میگوید: نویسندگان ایرانی با سادهنویسی میانهء خوبی ندارند و نمیتوانند مطالب را کوتاه،ولی قابل تصور و قابل تجسم بنگارند."