خلاصه ماشینی:
"اما پیش از آن از تأثیر وسیع این سینما و علل گسترش آن کمی مکث میکنم: زمانی که ما به ریکی در زیبایی امریکایی و دوربین خانگیاش میاندیشیم که مدام در حال فیلمبرداری از رویدادهای زندهی پیرامونش و کاشف رازهای این زندگی است که در روزمرگی طبیعیاش درامهای بزرگ را نهان دارد،به چه فکر میکنیم؟ فیلم در فیلم ما را به یاد کدام تجربهی سینمای رویکردگرایمان میاندازد؟چه اشارهی ژرفی در این جا نهان است؟و وقتی ما به داستان عامهپسند و زیر پا نهادن قراردادهای هالیوودی به وسیلهی اثری ساده و طبیعی میاندیشیم که اثر را بر متن استناد و سینماهای زنده و جزییات کوچک مستندگون بنا مینهد،به چه نتیجهای میرسیم؟وقتی تارانتینو دربارهی داستان عامهپسند میگوید «ایدهی اصلی در این جا قرار دادن کاراکترها در موقعیتهای واقعی زندگی بود تا به وسیلهی قوانین واقعی زندگی جان بگیرند»به یاد کدام فیلمساز ایرانی میافتیم؟زمانی که ما با تلاش گروه دگما مثلا در شکستن امواج و تأکیدشان بر بهره بردن از امکانات تکنولوژیک متصنع در فیلمسازی و نزدیک کردن سینما به سرقت اولیه و طبیعیاش فکر میکنیم،چه ارتباطی با سینمای کیارستمی کشف میکنیم؟وقتی ما محرمانه لسآنجلس،یا جکی براوون و حتی چشمان کاملا بسته را تماشا میکنیم،نمیتوانیم ولو در کار فیلمسازان رو به مرگ،و نه تنها جوانها،در موطن سینمای هالیوودی،یک اتفاق جدید را ندیده انگاریم و آن،رویکرد سینماست به یک زبان طبیعی تازه و تغییر سلیقهی فیلمسازی در جهان به سود توجه به راههایی که زندگی از نمایش جدا میشود."