خلاصه ماشینی:
"»21 با این همه،منتخب طریحی همواره مطلوب طبع روضهخوانان بوده است و بسیاری از مؤلفانی که پیرامون عاشورا و امام حسین(ع)کتاب تألیف کردهاند،فراوان از آن نقل قول کرده و از آنجا که کتابی مشهور و متداول است بدون تأمل و تحقیق،آن را مأخذ و منبع اقوال و آرای خود ساختهاند.
منظور از اندکی تفصیل در اینجا بیان شرح حال و آثار محدث نوری نیست که این کار در جای خود شده است،65بلکه مراد آن است که یادآوری گردد که محدث نوری چنان بود که پس از نیم قرن و اندی تحصیل و تحقیق به نیکی دریافت که اینکه نه به مصائب عاشورا که باید به تحریفات عاشورا گریست و بر این همه توهین و تحقیری که توسط دوستان نادان دربارهء امام حسین(ع)روا داشته میشود،ندبه و زاری کرد و تا دیر نشده است،باید کاری کرد؛زیرا این تحریفات،مدام در حال توالد و تزاید پیش میروند.
چند کتاب دیگر نیز بررسی شده بود تا در این مقال معرفی شود،اما برای اجتناب از تکرار و برای اینکه نوشتار بیش از اندازه دراز دامن نشود به آوردن اطلاعات کتابشناختی آنها بسنده میشود: الف،اضوأ علی ثورة الامام الحسین(ع)،سید محمد صدر،قم،انتشارات شریف رضی،عربی، چاپ اول/1318 ق،238 صفحه وزیری.
و با توجه به اینکه ترجمهء لؤلؤ و مرجان به عربی نیز نشر یافته است،این کار برای استاد عاملی ممکن بود و با کارهای علمی و پژوهشهای پیشین و پربار خود سید نیز همخواتنی داشت و احتمال اینکه پس از انتشار کتاب مأساة الزهرا(س)مخاطب ایشان در آثارشان از تشنگان اندیشه به عوام الناس منسوب به شیعه مبدل شده باشد دانشخواهان و پژوهشگران را بسیار دلآزار خواهد بود و این پندار از ساحت فرهیخته و تجربتساز علامهء عاملی-دام ظله الوافی-بسیار بعید است."