چکیده:
در این مقاله،با استفاده از روش اسکینر در قرائت متون سیاسی،تلاش میشود تا مسأله امنیت و ارتباط آن با برداشت خواجه نظام الملک،بررسی شود.به زعم خواجه نظام الملک،از شاخصترین اندرزنامه/سیاستنامه نویسان،ربطی«ارگانیک»بین امنیت رعایا و قدرت سلطان وجود دارد.امنیت،باعث رونق و رفاه در کار رعایا میشود و پادشاه،با اخذ مالیات از رعیت مرفه،صاحب«خزانه و مساکر»بسامان میگردد.در عین حال،حفظ نوعی توازن و تعادل هم لازم است؛به گونهای که رعایا نتوانند در مقابل سلطان،استقلال و قدرت مقاومت کسب کنند و همواره میان رأفت و رهبت باشند.خواجه نظام،قدرتگیری سلاطین دیگر،خروج بددینان و مفسدین در دین،ضعف پادشاه و تردید او در استفاده از زور،بیکاری و تسلط زنان و کودکان بر ملک را،از عوامل الصلی ناامنی در قلمرو پادشاهی،یعنی موضوع اصلی امنیت میداند.
Following the Skinner's method in reading of political paper، the paper is examining security in Nizam – ul – Mulk's perception as a notably thinkers in political curriculum. In his explanation there is 'organic' relation between subjects' security and the king's power. Security make proper situation for developing subjects' welfare and resulted that the king could assess taxation in incomes of them for improving the 'treasury' of kingdom. So this balance and equilibrium between them is necessary so that subjects couldn't take power and independence for making resistance in front of the king and would be in mercy and horror situation. The main security problems in the kingdom as Nizam – ul – Mulk's perception are increasing the power of the other kings، appearing the seditious and the impious in the religion، the king's weakness and dubiety on enforcing the force، unemployment، and dominancy of children and women in the kingdom.
خلاصه ماشینی:
>قدرت و امنیت در سنت سیاستنامه نویسی: مطالعه سیر الملوک خواجه نظام الملک محمد علی قاسمی* چکیده در این مقاله،با استفاده از روش اسکینر در قرائت متون سیاسی،تلاش میشود تا مسأله امنیت و ارتباط آن با برداشت خواجه نظام الملک،بررسی شود.
همچنین،به این دلیل که مفهوم امنیت،همواره در اجتماع خاصی معنا میتوان مسایل اصلی حوزهء مطالعهء امنیت را با این مسأله،یعنی«امنیت برای چه کسانی» ترکیب کرد و به این طریق،شاید بتوان این مفهوم را از دیدگاه متفکران سیاسی و اجتماعی کلاسیک مورد مطالعه مجدد قرار داد و از منظری نو به آراء آنها نگریست.
) میتوان گفت که سیاستنامه،نوعی اندرزنامه است که در آن،نصایح و حکمتهای سیاسی بیان میشود و مؤلف در آن به اقتضاء زمان و مکان و شرایط خویش،اندرزهایی از گذشتگان را نقل میکند،یا به آن شکل دلخواه و مفید برای شرایط خود را میدهد و یا آنها را برای هدف خاصی برگزیده و جهتگیری و اقدامات مشخصی را تجویز میکند.
تحلیل خواجه نظام الملک از ظهور خوارج،جالب توجه است،خواجه،خوارج را دارای مذهب مشخص نمیداند و معتقد است کمه آنها در هر زمان ظهور کردهاند و به دلیل آنکه خواجه،همه مذاهب را غیر از«مذاهب حقه»مورد نظرش،ناشی از هوس و هوی میداند،23معلوم میشود که به عقیده او،خوارج به انگیزههای نفسانی خروج میکنند و در واقع،دین را وسیله کار خویش قرار دادهاند.
وی ضمن توأمان دیدن ملک و دین و تأکید بر ضرورت حفظ و تقویت هر یک برای تقویت و تحکیم دیگری،بین امنیت رعایا و قدرت و عظمت پادشاه نیز رابطهای برقرار میکند.