خلاصه ماشینی:
"ادراک معانی باطنی به صاحبان مقام ولایت اختصاص داشته که از فراسو تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعلیم خاص پیامبر بهره بردهاند.
البته درک کنه متشابهات قرآن کریم آسان نبوده و منوط به رجوع به طریق الهی و مکاشفه اسرار است و بر این اساس است که تأویل قرآن کریم به خداوند و راسخان در علم منحصر شده است؛« و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم »5.
همچنین ملاصدرا به تفسیر برخی سور قرآن مانند نور و جمعه و طارق و اعلی و زلزال و یس و واقعه و حدید پرداخت و نیز در «مفاتیح الغیب»از ماهیت و مبادی و غایت علم تأویل بحث کرده است.
سهروردی در«کلمه التصوف»فصلی را به«لزوم تمسک به کتاب و سنت»اختصاص داده و در آن،ضمن توصیه«دوستان»خود به تقوای الهی و توکل به خدا که موجب حفظ انسان از شکست و ناکامی و سقوط در ورطه هلاک میشود،بر حفظ شریعت و رعایت قوانین الهی تأکید میکند و در ادامه میگوید: «هر سخنی که شاهدی برای آن در کتاب خدا و سنت[رسول الله(ص)]نباشد بیهوده است و کسی که به رشته محکم قرآن اعتصام نجوید در چاه ضلالت و گمراهی سرنگون خواهد شد».
کتاب اخیر،تأویلی حکمی از آیات قرآن کریم است که در آن برخی از مهمترین اصول اشراقی توأم با تفسیر دقیق کلام الهی بیان شده و بنابر تصریح وی،سعی بسیار کرده تا آرای فلسفی را پس از مستدل کردن به برهان،به واسطه شاهدی از قرآن کریم تایید کند."