خلاصه ماشینی:
"ممکن است به نظر آید ادبیات و اندیشههای هنری بارها از فجایع دهشتناک و جنگهای این قرن فاصله داشتهاند،با این همه میتوان اشاره تند و برنده ژولین بندا julein) (Benda را در کتاب«خیانت روشنفکران» (به تصویر صفحه مراجعه شود)عکس:علی صبحروان به خاطر سپرد؛«ترجمهء کشمکشهای سیاسی به جنگهای فرهنگی به راستی ابداع زمانهء ماست که جایگاهی انکارناپذیر در تاریخ اخلاق انسان یافته».
در این میان خون و روح برای یافتن هویت فرهنگی به هم میآمیزند و بیش از پیش از میراث گذشتهء هنر بهره میگیرند تا آنچه را میخواهند از تاریخ ادبیات بیرون کشیده و از گرد و غبار فراموشی دور نگاه دارند.
به عنوان مثال همیشه این دلهره وجود داشته که آیا افراد میتوانند به میراث روشنگری چیزی بیفزایند یا اینکه رکود اشعار بزرگ روشنگری نشانگر پایانی بر همه چیز است؟ شعرای رنسانس همچنان میتوانستند از قدرتهای کهن یاری گرفته و از تأثرات و نگرش آنها کمال بهره را داشته باشند اما 150 سال بعد با پیدایی روشنگری،پیشرفت شعر در تردید فرو رفت.
نیچه نیز مانند شیلر بر این باور است که دولت نمیتواند وحدت فرهنگ را تضمین کند و بدین خاطر است که این«زیباییشناسی واهی»را میستاید.
اما آیا هنر میتواند بیآنکه به سیاستهای فرهنگی آلوده شود،رسالت «آموزش زیباییشناسی»را در متن جامعه پیاده کند؟ اینجاست که رسالت منتقد،دشوارتر و در عین حال جذابتر میشود؛چه، هنرهای درخور توجه همچون آثار وردورث (Wordworth) یا تورو (Thoreau) به بیان آنچه هست نمیپردازد،بلکه مسائل بالقوه را در متن هستی جلوهگر میکند؛ چیزهایی که نیروی خیال و واقعیت را در خود سرشتهاند."