خلاصه ماشینی:
"این معیاری که پوپر برای تمیز علم از غیر علم پیشنهاد میکند،درست نقطه مقابل تصور استقراگرایان و پوزیتیویستها قرار دارد؛یعنی به جای آنکه معیار ایجابی قابل اثبات بودن تجربی یک نظریه را ملاک علمی بودن قرار دهد،معیار سلبی ابطالپذیری را به عنوان محک تشخیص طرح میکند.
او در کتاب«حدسها و ابطالها»مینویسد: «تاریخگرایی دیگر خصلت علمی خود را از دست میدهد و چونان طرح گستردهای فلسفی درمیآید؛ بر این پایه که سرگذشت بشریت و تاریخ آن دارای طرحی است و ما میتوانیم در آشکار ساختن این طرح بنیادی موفق شویم و بدینسان و از این راه میتوانیم کلید آینده را به دست آوریم».
به عقیده پوپر، تاریخگرایی از آن لحاظ ماهیتگراست که به پیشگوییهای نامشروط تاریخی معتقد است که به اینگونه پیشگوییها با پژوهشهای اصیل علمی سازگار نیستند بلکه وابستهاند به این اندیشه که ماهیتهای اشیا میتوانند و باید سرانجام در گسترش امور اجتماعی و تاریخی آشکار شوند.
سخن پوپر از آغاز در نزدیکی با نظریات نمایندگان حلقه وین و نئوپوزیتیویستهای دیگر،این بوده است که باید مرزهای میان آنچه که نظریه یا شناخت علمی نام دارد و آنچه که بیرون از این مرزهاست -یعنی مسائل و نظریات متافیزیکی-به درستی تعیین شود.
اختلاف بنیادی میان نظریه او و پوزیتیویستها-به ویژه نمایندگان حلقه وین- در اینجاست که وی برعکس آنان-مثلا برخلاف ویتگنشتاین-این معیار تعیین مرز را در«قاعده اثبات راستی»یا در«قاعده قابلیت اثبات راستی» نمیداند بلکه معتقد است که بنیاد آن،این است که ما به نظریات و مفروضهای دقیق علمی،تنها از راه استنتاج یا اشتقاق آنها از قضایای مبتنی بر امور واقع یا مشاهده و تجربه میرسیم."