خلاصه ماشینی:
"*نظریه جغرافیایی بنیانگذاران نظریه جغرافیایی تاریخ یا به عبارت روشنتر پایهگذاران مذهب اصالت جغرافیایی در تبیین تاریخ،یونانیان بودند ولی باوجود این،محدود ساختن قلمرو این فلسفه به دانایان یونانی دور از انصاف علمی است؛زیرا میدانیم که جمله خردمندان بابلی و ایرانی و مصری-که به منجمین معروفند- و همچنین پیامبران عهد عتیق و اصحاب مسلمانان ابن خلدون-به نحوی از اصحاب نظریه جغرافیایی در امر تکامل و پیدایش تمدن و جامعه انسانی به شمار میآیند.
اگرچه این نظریه را اساسا باید جزئی از نظریه اصالت اجتماعی یا فلسفه سوسیولوژیسم به شمار آوریم ولی تاکید پیروان این نظریه،آن را به صورت فرضیه جداگانهای برای بررسی تاریخ درآورده است.
مفهوم جدید تعبیر دینی تاریخ اگرچه صورتی متفاوت از صورت قدیمی آن دارد ولی با تغییر عنوانش از«دینی» به«وجودی» حاوی همان محتوا و دید دینی نسبت به تاریخ است اصل نظریات ابن خلدون در مورد فلسفه،در کتبی کامل که مخصوص این موضوع باشد،تدوین نیافته است بلکه بالعکس تمامی آرای فلسفی او در یک کتاب مقدماتی در باب روشهای تاریخ-که بر آن«مقدمه»نام گذاشته و پیش از آغاز به نوشتن تاریخ بزرگ خود درباره جهان،بدان پرداخته است-درج شده است.
لوپله پس از ارائه دلایل خود برای اثبات اصالت خانواده به معنای یک واحد اساسی جامعهشناسی کوشید تا جامعه را از لحاظ تیپهای اساسی طبقهبندی کند و برای این منظور برای تشریح مبنای خانواده،اعمال و رفتار آن و بالاخره برای بررسی اهمیت اساسی آن در مجموع سازمان اجتماعی و سرنوشت تاریخی گروه کوشید."