خلاصه ماشینی:
"پس از بازگشت از سفر اول،حالی به غایت عجیب داشت:به گونهای که لحظهای آرام نداشت: مطربان را بخواند از سر او بیسروپا به بام و بر در او مایوس شدن او از یافتن شمس در اولین سفر و اندوه غربت او،برای ما که پس از صدها سال نظارهگر رفتار آن ابر مرد معرفت هستیم،تنها موجب انداختن گره بر پیشانی و در نهایت تاملی بر این نکته میشود که مگر مولانا در وجود شمس چه دید که تلاطمی چنین بینظیر و شاید غیر قابل تکرار در تمام آینده تاریخ،بر وجودش مستولی شد؟چه میتوانیم بگوییم؟فقط میتوانیم به نظاره مردی بنشینیم که در آن ایام،سلطان ولد دربارهاش گفته: پیر و برنا چو ذرهها رقصان پیش آن آفتاب عشق از جان گشت در چشم سرد هر آیین همه را عشق و عاشقی شد دین باتوجه به اینکه در غیبت اول شمس،مولانا حالی برای سرودن نداشت،استاد گولپینارلی بر این عقیده است که اشعار مربوط به هجران شمس باید در این ایام-یعنی فاصله بین سفر اول مولانا در جستوجوی شمس و سفر دوم او-سروده شده باشد.
شمس تبریز را به شام ندید در خودش دید هم چو ماه پدید گفت اگرچه بتن از او دوریم بیتن و روح هر دو یک نوریم خواه او را ببین و خواه مرا من ویام او من است ای جویا (ولدنامه،ص 60) سر زد از چرخ روی آن خورشید تاسها را کند پر از ناهید گفت چون من ویام،چه میجویم عین اویم کنون ز خود گویم وصف حسنش که میفزودم من خود همان حسن و لطف بودم من خویش را بودهام یقین جویان همچو شیره درون خم جوشان (ولدنامه،ص 60) افلاکی درباره دگرگونی این احوال مولانا پس از سفر دوم چنین میگوید:«اگرچه حضرت مولانا شمس الدین را به صورت در دمشق نیافت اما به معنی عظمت او را و چیزی دیگر را در خود یافت و عشق بازی دانم با خود میکرد،چنانکه میگفت: دست بگشا دامن خود را بگیر دامن این ریش جز این ریش نیست و در غزل دیگر فرمود: شمس تبریز خود بهانهست ماییم به حسن و لطف ماییم»."