خلاصه ماشینی:
"پس از بیان این 2 دیدگاه رسمی و غیر رسمی غزالی در باب عقل،به این نکته میرسیم که در افتادن او با فلاسفه لابد باید به این معنا باشد که او عقل را-در هر معنایی که از آن مراد میکند-با فلسفه یکی نمیداند و لذا انکار فلسفه،انکار عقل نیست.
غزالی از این پس سیر خود را برای رسیدن به چیزی که آن را «حقیقت»مینامد توضیح میدهد؛«معرفت حقیقی زمانی به حد یثین و اطمینان خواهد رسید که شک را بر آن راه نفوذی نباشد و چنان با یقین آمیخته باشد که حتی معجزه و کرامات خارق العاده هم بنیان آن را سست نکند؛مثلا اگر به همان معرفت یقینی دریافتم که 10 بزرگتر از 3 است و فردی آن را انکار کند و برای اثبات قول خود،عصایی را به اژدها بدل کند و من آن را بالعیان ببینم، کار او خللی در یقین من ایجاد نکند و فقط شگفتی مرا برانگیزد».
»اما نخستین منزلگاه شک غزالی از همینجا آغاز میشود: «وقتی دیدم که جز محسوسات و ضروریات سرمایه دیگری ندارم،با خود گفتم که باید در این دو نیز بیندیشم تا معلوم شود یقینی که از این ضروریات و محسوسات برمیآید،از جنس همان یقینی است که من پیش از این به امور تقلیدی داشتم.
این اطمینان به ضروریات چنان است که عقل انسان در مورد آنها دریافتی فطری دارد و مفاد اینگونه قضایا از اولین لحظه هستی با او همراه بودهاند،17که در این صورت مقصود ما حاصل شده است،یا اگر کسی، مانند غزالی در نتیجه شک،این ارتسامات اولیه را فراموش کرد،میتواند با امیدواری به الهام و رحمت الهی و به واسطه نوری که خداوند در دل او میافکند،اطمینان به عقلیات را بازیابد."