خلاصه ماشینی:
"او میگوید نمود در هنر در قیاس با نمود اشیای محسوس بیواسطه،این برتری را دارد که بیانگر معنی خود و معطوف به جنبه روحی موضوع است؛«در مورد این ایراد که آثار هنری به مهار مفاهیم بررسی نظری درنمیآیند-زیرا زاییده قوه تخیل بوده و قاعده نابردارند،از نهاد (عاطفه)آدمی مایه میگیرند و پرشماری و دگرگونیپذیری،آنها را از سنجش دور میکند- باید گفت که اینگونه سوءتفاهمها هنوز خریدار دارد؛چون واقعا به نظر میرسد که اثر هنری به صورتی جلوه میکند که خلاق نص صریح تفکر است و برای آنکه موضوع تفکر شود،گریزی نیست جز آنکه شکل هنری درهم ریخته شود.
شیوههای علمی بررسی امر زیبا و هنر هگل در این مناسبت از«علم هنر»ی سخن میگوید که میتواند 2 رویکرد به آثار هنری داشته باشد؛یکی آنکه آنها را از نظر تاریخی دستهبندی کند(منظور آثاری است که تاکنون خلق شدهاند)؛یا نظریههایی را استنتاج کند که بتوان با آنها نسبت به هنر دیدگاه کلیای کسب کرد که هم قضاوت آثار هنری را دربر دارد و هم برای آفرینش هنری ارائه طریق میکند.
درثانی،آن را کشش هوشمندانهای میداند که از خود طبیعت واپستر است؛چون در آن وسایلی که فقط برای تجسمنمایی هنری است،مبدل به حد آفرینش هنری میشود؛«علاوه بر این،از آنجا که اصل تقلید به کلی صوری است،هر آینه تقلید،غایت هنر شود،زیبایی عینی در آن از بین میرود؛ چونکه در کار تقلید دیگر نمیتوان از چگونگی آنچه باید تقلید شود و نحوه آن،چیزی گفت بلکه تنها از صرف تقلید میتوان سخن داشت و در تقلید،موضوع و محتوای زیبایی با یکدیگر تفاوت ندارند."