خلاصه ماشینی:
"میرزا حسین خان سپهسالار در نامهای به شاه،رسالت روزنامه را که بیدارگری است،گوشزد کرد؛«از هنگام تاسیس روزنامه،وقایع بزرگ دنیا را ملت ایران اطلاع حاصل ننموده و روزنامه یک کلمه از این تحولات را درج نکرده تا چه رسد به وقایع اتفاقیه که بر سبیل استمرار در دول خارجه حاصل میشود و هر وقت روزنامه دار الخلاقه،اخباری از دول خواست درج نماید،تفحص نموده یک حکایت مضحک که به هیچ وجه داخلی به اخبار ندارد،درج نمود».
حال اگر بخواهیم در چنین فضایی به دنبال نقش اخبار روند تأثیرگذاری خبر بر اقتصاد کلان و خرد باشیم،شاید معیارهای درست و مناسبی برای این سنجش-به واسطه کوتاهی عمر دموکراسی در اقتصاد ایران و ایفای نقش مطبوعات به عنوان یکی از مهمترین ارکان دموکراسی-در دست نباشد اما بههر حال،براساس آمارهای موجود از آخرین نظرسنجیهای صورت گرفته،36 درصد از خوانندگان روزنامهها،اخبار اقتصاد را در تعیین سرنوشت اقتصادی خود مستقیما تاثیرگذار میدانند و خود ملزم به مطالعه اخبار اقتصادی میدانند؛این آمار نسبت به طول عمر دموکراسی اقتصادی شاید بسیار جالبتوجه هم باشد.
به نظر میرسد این واقعیت نشان از آن داشته باشد که بسترهای لازم برای تاثیرگذاری مناسب و هدفمند برای«دموکراسی اقتصادی» در کشور وجود دارد؛هرچند نوع نگرش اقتصاد ما-با توجه به ماهیت دولتی بودجه آن-علاقه چندانی به افزایش این نقش ندارد اما اقبال عمومی برای افزایش این نقش بسیار است."