خلاصه ماشینی:
"محدودیتهای حاکم بر اطلاعرسانی دولتی در آمریکا و قدرت بلامنازع رسانه غیردولتی از نظر تاثیرگذاری بر تصمیمات دولتی و مواضع رئیس جمهور (CNN etect) نشان میدهد که مستقل بودن رسانه و روزنامه همیشه مترادف با نقد ساختار رسمی و دولتی (در کشورهای درحال توسعه)یا نقد ساختار غیررسمی قدرت(آمریکا)نیست بلکه استقلال و پرهیز از شرکت در سیاستهای عوامفریبانه است؛خواه عوامفریبی با روش گسل اطلاعات غیرضروری (Disinformation) سبک آمریکایی باشد یا تبلیغات دولتی به سبک تزریق اطلاعات غلط (Mis information) در بستر انحصار دولتی؛چرا که در هردو حال مردم وجه المصالحه منافع دولتی یا جزیی و ساختاری قرار میگیرند.
بشر،در عصر اطلاعات و در آستانه مسمومیت اطلاعاتی (Information overdose) نه به انواع اطلاعات سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و طبیعی متلون و متبلور بلکه بیش از هرچیز و پیش از هرچیز به آگاهی و توان تحلیل اطلاعات نیازمند است و این فهم میسر نمیشود مگر در بستر صبر و بردباری و خویشتنداری و پرهیز از منافع آنی گروهی روزنامهنگاران و صاحبان رسانه رسانه دینی دکتر حسام الدین آشنا تمامی رسانههای موجود در یک جامعه اسلامی،رسانه دینی نیستند؛رسانه دینی علاوه بر رعایت هنجارهای حاکم بر جامعه اسلامی و عمل به کارکردهای تعریف شده برای تمامی رسانهها،خود را در مقابل خداوند مسئول دانسته و رساندن پیامهای او را وظیفه اصلی خود میداند.
هرچند در این میان شبکه قرآن سیما نتوانسته است به دلایل مختلف به یک شبکه مطلوب،در حوزه رسانههای تصویری تبدیل شود اما بهطور کلی میتوان گفت رادیو و تلویزیون کشور ما به دلیل التزام به اصول شرعی و هدفگذاریهای مبتنی بر عقاید دینی،پاکترین،دینیترین و سالمترین رسانههای عمومی جهان است؛هرچند تا رسیدن به شبکههای دینی مطلوب،فاصله قابلتوجهی دارد"