خلاصه ماشینی:
"آنچه در مکاتب پیروان کانت مطرح شده این همانی و مطابقت میان وجود ذهنی با وجود خارجی است.
به عقیده وی در حقیقت،چیستیها دوگونه ظهور دارند؛وجود ظهور ماهیت است؛وجود ذهنی ظهور ماهیت در ذهن و وجود خارجی ظهور ماهیت در خارج است و نسبت وجود به ماهیت نسبت ظهور شیء به خود شیء است که چیزی علاوه بر خود شیء نیست؛یعنی درواقع دو چیز نداریم که یکی خود شیء باشد و دیگری ظهور آن.
با پذیرش این مطلب باید گفت که وجود ذهنی هر چیزی یا علم به آن، همان خود آن شیء است.
ستاره در خارج نورافشانی میکند ولی در ذهن نورافشانی نمیکند،اما آثار مخصوص خود را دارد؛از جمله اینکه نمایانگر ستاره خارجی است.
در حکمت صدرا وجود،هرچند حقیقت واحدهای است اما حقیقتی مشکک و دارای مراتب است و در هر مرتبه اثری خاص دارد؛مثلا وجود در مرتبه باریتعالی آثاری دارد که در مرتبه وجود ممکنات آن آثار نیست و آثار دیگری هست."