خلاصه ماشینی:
"این شبح مشخص نه روح بدخواه و به کرات مورد بحث قرار گرفته افراطگرایی بنیادگرایانه است و نه امید موهومی به نام اسلام لیبرال در عوض،این شبحی که من در ذهن دارم،نیروی سومی است؛روند امیدوارکنندهای-که اگرچه تا حدودی مبهم است-اما من آن را دموکراسی اسلامی میخوانم؛چیزی که من آن را تجسم و یادآوری آگاهانه خاطره سنت سیاسی مربوط به احزاب دموکرات مسیحی اروپا میدانم.
از اوایل دهه 1990 گشایشهای سیاسی در تعدادی از کشورهای اسلامی با اکثریت جمعیت مسلمان(و باید اعتراف کرد که همگی نیز خارج از جهان غرب بودهاند)به تجربه احزاب اسلامگرا-البته غیراسلامی-منجر شده که بهگونهای موفقیتآمیز برای کسب رأی در بنگلادش،اندونزی،مالزی،پاکستان(قبل از کودتای نظامی 1999)و ترکیه به رقابت با دیگر احزاب پرداختهاند.
دموکراتهای مسلمان میتوانند از یک نقطه عزیمت شروع کنند همانطور که در ترکیه،حزب عدالت و توسعه انجام داد اما این حرکت میتواند از احزاب غیرمذهبی نیز شروع شود؛مثلا حزب مسلم لیگ در پاکستان یا سازمان ملی مالایاییهای متحد را در نظر بگیرید.
حزب مسلم لیگ ابتدا دست به اقدام زد و از ژنرالها و احزاب اسلامی فاصله گرفت تا رقابت انتخاباتی در سال 1993 را به راه اندازد؛انتخاباتی که این حزب با دادن تعهد برای رشد اقتصادی همراه با کسب رضایت حساسیتهای ناسیونالیستی و اسلامی وارد آن شد.
اما با اینهمه،تا اینجای کار تجربهاش از چندین بعد حائز اهمیت است؛اولا، این مثالی است که فعالیتهای گروههای اسلامی روی فرایند تعدیل شدن و تغییر عملگرایانه آغوش گشوده است؛درثانی بر عواملی که ظهور دموکراسی اسلامی را هدایت و اداره میکنند، تاکید میورزد؛سوم اینکه بهترین تصویری را که ما از دموکراسی اسلامی تاکنون ممکن بود داشته باشیم."