خلاصه ماشینی:
"باید قبول کرد این موقعیت نادری است که در آستانه انقلاب اسلامی،فردی تحصیلکرده در رشته جامعهشناسی آن هم نه از نوع مارکسیستیاش، در ایران حضور داشته باشد و ایدههای درخشانی برای تحقیق به ذهنش خطور کند.
متقی در مقدمه کتاب،آثار خسروخاور را به 3 دوره تقسیم میکند؛دوره اول به جامعهشناسی ایران پس از انقلاب میپردازد که شامل جامعهشناسی انقلاب،مردمشناسی انقلاب،تحلیل نقش روشنفکران دینی در تحول گفتمان پس از انقلاب،بررسی جنبشهای جوانان و زنان و در نهایت بررسی دینداری جوانان ایرانی در دوران پس از انقلاب است.
کتاب دومش با نام تاملی در مدرنیته ایرانی اما اقبال کتاب اول را نیافت؛شاید به خاطر اینکه کاملا در چهارچوبهای آکادمیک نوشته شده بود.
این را هم بگویم که اگرچه نام کتاب دلالت بر نقد و بررسی کارنامه روشنفکری در ایران دارد اما میرسپاسی در بخش عمده کتاب، به شرح آرا و نظرات کسانی همچون جان دیویی، گاندی،مارتین لوترکینگ،محمد ارکون و...
بدون شک،هویت فرهنگی و مذهب ما مدیون عصر صفوی است اما آیا ساختارهای اجتماعی و اقتصادی ما نیز چنین است؟داریوش نویدی در کتاب«تغییرات اجتماعی-اقتصادی در ایران عصر صفوی»که به تازگی توسط هاشم آقاجری-استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس-ترجمه شده است، میکوشد به همین پرسش پاسخ دهد.
این انقلاب را از آنجهت باشکوه نامیدهاند که بدون هیچ نبردی پیروز شد و شکل دموکراتیکتر حکومت،جای حکومت استبدادی شاه جیمز دوم را-که مایل نبود با پارلمان کار کند و قوانین انگلستان را زیر پا گذاشته بود-گرفت."