خلاصه ماشینی:
"میزان نیازهای ما بین این دو قطب نوسان میکند؛یا فوریت بلاواسطه دارد که البته در این صورت بالطبع محدود است یا نیاز به تجملات است که در آن حالت،فقدان ضرورت،جای خود را به امکانهایی نامحدود جهت گسترششان میدهد؛درحالیکه در فرهنگیترین متاعها، آمیزهای خاص از این دو نهایت دیده میشود؛ به قسمی که نزدیک شدن به یک حد،مصادف است با فاصله گرفتن فزاینده از آن دیگر که پول،حد بیشینه هردو را باهم ترکیب میکند.
به عبارتی،آنچه مالاندوزی در قالب فلج مادی نشان میدهد،ولخرجی در قالب بیثباتی و گسترشخواهی عیان میسازد ترجمه صالح نجفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چشم سرد تاملاتی درباره پدیده نگاه و تجربه بصری در نظریات زیمل جواد گنجی یکی از این موضوعاتی که به گواه دیوید فریزبی-شارح برجسته زیمل-برای نخستینبار به شکل جامعهشناسی از سوی زیمل بررسی و مطرح میشود «حسهای پنجگانه»است که بهطور مجزا در مقاله زیمل تحت عنوان«جامعهشناسی حسها»بسط مییابد.
به گفته او،قضیه ظاهرا از این قرار است که بازدیدکننده نمایشگاه از شر انبوه محرکها و تصاویر خیابان و محل کار و ملال حاصل از تجربه دیدن هرروزه آنها به نمایشگاه پناه میبرد اما نمایشگاهها با کنار هم چیدن خاص کالاها و ترغیب بازدیدکنندهها به طریق مختلف برای بازدید از غرفهها،او را به شیوهای دیگر با سیل محرکها و انبوه ایماژها و کالاها روبهرو میکنند.
فرد،زیر نگاه دیگری از این امر آگاه میشود که خود او بخشی است از یک حوزه بصری بیگانه که به دست امکانات بیگانه ساختار مییابد و فرد بدینسان ابژه بودن را تجربه میکند7."