خلاصه ماشینی:
"به نظر روشن است که این دو گفتمان به روشهایی-که براساس آن،فرهنگ تعیینکننده اصلی رفتار سیاسی است-با یکدیگر ترکیب شده و باهم در تعاملند و این نکته را برای خود بدیهی فرض کردهاند که فرهنگهای متفاوت دیدگاههایی اساسا ثابت، بسته و مخالف زندگی اجتماعی و سیاسی را ارائه میکنند.
اگر اروپا چند فرهنگی باشد و باوجوداین درگیریهای فرهنگی کماکان وجود داشته باشد،این بدین معناست که این «دیگران»هستند که نمیتوانند خودشان را با فرهنگ اروپایی منطبق سازند!بحثها به گونهای فرمولبندی شده است که این جوامع مسلماناندکه ملزم هستند تا در درون واقعیت چندفرهنگی تلفیق و ادغام شوند.
این حس که آشکارشدن فزاینده اسلام در اروپا-یعنی ورودش به حوزه عمومی-بیش از آنکه بیانگر جنبش و حرکت«طبیعی» منافع محور یک گروه در یک جامعه متکثر باشد، تهدید در نظر گرفته میشود،تا حد زیادی با رشد روزافزون پارادایم فرهنگی اروپایی در ارتباط است.
اسلاوی ژیژک پساسیاست را به مثابه وضعیتی تعریف میکند که در آن نزاعبین بینشهای ایدئولوژیک جهانی(که در احزاب متفاوت در حال رقابت برای اعمال قدرت هستند)به وسیله مشارکت تکنوکراتهای روشنفکر (اقتصاددانها،نظر سنجیها،افکار عمومی و نظایر آنها)و چند فرهنگگرای لیبرال جایگزین شده است.
نتیجهگیری این ایده که اسلام-بهصورت مهاجران /مهاجران مقیم مسلمان-خودش را به شکل تهدید یا چالشی برای هویت و فرهنگ اروپایی نشان میدهد،تا حد زیادی محصول گفتمانی است که حول«فرهنگ به مثابه عنصر تعریفکننده جامعه و روابط بین الملل»رشد کرده است.
ایده اسلام و مسلمانان به مثابه تهدید یا چالشی برای هویت و فرهنگ اروپایی و در مخالفت با گفتمان چند فرهنگگرایی اروپایی رشد کرده است."