خلاصه ماشینی:
"چالشها توافق آرا در قرن بیستم یکی از مشخصات قابل توجه در این دوره از مطالعات نوین قرآنی،تلفیق جنبههای چشمانداز مسلمانان و گاه قرار دادن آنها به عنوان موضوع نقد است؛البته بیآنکه از ریچارد بل( Rochard Bell )به سبب تلاش برای فهم ترکیب قرآن به کمک تقسیم آن به بخشهای کوچکتر،مشهور است.
ونزبرو پرسشهایی بنیادین طرح کرده است: «آیا ساختار متن قرآن(در قالب،ویژگیهای ادبی و وجوه زبانی)آنطور که روایات اسلامی میگویند حقیقتا مؤید این پیشفرض است که ترکیب آن در طول دوره زمانی کوتاهی صورت گرفته است؟»یا«آیا ممکن است این روایات به این سبب پدید آمده باشند که بر انسجام متن[قرآن]تاکید کنند درحالیکه درباره اعتبار تاریخی آنها تردیدهایی وجود دارد؟».
پروژه اخیر دایره المعارف قرآن( Encyclopedia of the Qur''an )کاملا روشن میکند که تفکیک درونی-بیرونی،هیچ ربطی به ارزیابی علمی ندارد یا دستکم اینکه رهیافتهایی که به عنوان آثار علمی «رسمیت یافتهاند»میتوانند در اندازهای که فرضهای مبنایی مسلمانان را درباره قرآن زیر سؤال ببرند،تفاوت داشته باشند.
البته این صرفا میتواند به ما یادآوری کند که نویسندگان جدلی قرون وسطا نیز به سنت تفسیر علاقهمند بودهاند و اینکه نشانههای آنچه ما رهیافتهای آکادمیک نوین به قرآن میدانیم،همچنان مبهم باقی ماندهاند، خصوصا وقتی پرسشهایی دشوار درباره آنها طرح میشود.
مطالعه نوین تفسیر پاسخی ساده به دوراهیای که این رشته با آن مواجه است،نیست ولی میتواند در کنار واکنش جمعی انسانها نسبت به متن قرآن جای گیرد؛هرچند مطالعه تفسیری نشان میدهد که انسانها-چه مسلمان چه غیر مسلمان-با متن،از چشمانداز زمانه خود تعامل میکنند و این تنها حقیقت مشترک میان دانشمندان مدرن و نویسندگان سنتی است."