خلاصه ماشینی:
"ب)روح الایمان:در این قسمت،او به فهم و بینش و شناختی عمیق و کلی اشاره دارد و تجربههای شخصی و آموزشهای علمی-روانشناختی را ناکامل و آنها را برای رسیدن به ژرفای روح انسان ناکافی دانسته و بیان میکند:«چون هر تجربه در جایگاه و شرایط محدود و عوامل مخصوص به خودش است و نمیتواند در جایگاهها و شرایط و عوامل دیگر کاملا راهگشا باشد، برای رسیدن به این قلهها و احاطه به این روحیه باید از بالا نظاره و با احاطه بر هر روحیه،آن را تحلیل کرد».
دارند؛شاید به همین دلیل در بسیاری موارد،کلام او سربسته و مبهم مینماید دلالت؟ درباره فهم عرفی و علمی قرآن علی صفایی حائری اگرچه ناخودآگاه و بسامد آماری کلمهها و تداعیها و جریان سیال معرفت میتواند شخصیت و زمینههای نهفته را مشخص کند ولی نمیتواند در حوزه آگاهی و قصد و اراده نقشی داشته باشد و آنچه استاد از افق تاریخی یا انتظارها گفتوگو میکند،آن هم نمیتواند در حوزه قصد و آگاهی نقش داشته باشد که آدمی با انتظار دیگران نقش داشته باشد که آدمی با انتظار دیگران یا شرایط و افقهای دیگران تفسیر و تبیین نمیشود،مگر آنجا که شرایط و احوال،همچون قراین و شواهد بتواند در دلالت نقشی داشته باشد و اراده استعمالی و اراده جدی را محدود کند و در صورت شک در وجود شاهد و قرینه،اصل عقلایی بر نبود قرینه است."