چکیده:
از مشهورات مباحث انقلاب شناسی، تفکیک انقلاب به سه عنصر رهبری، ایدئولوژی و مردم (بسیج توده) است. از آنجا که اصلیترین موضوع هرجامعه و کشوری پس از رخداد موفقیتآمیز انقلاب در آن، همانا انقلاب- در موضوعاتی چون علل وقوع، چگونگی استقرار نظام جدید، آسیبها، موانع، چالشها و همچنین آینده انقلاب- میباشد، لذا بحث از عناصر سهگانه کلیدی همواره از وجوه مختلف در دوران پس از پیروزی دارای موضوعیت و اهمیت میباشد. بنابراین بحث از اندیشههای امام خمینی(ره)، در واقع بحث از بنمایههای فکری «رهبری» انقلابی موفق است و اکنون پس از گذشت بیش از ربع قرن از پیروزی انقلاب اسلامی، تامل دوباره در خصوص اندیشههای عالم و دولتمرد فرزانه امام خمینی(ره) دارای چند اهمیت اساسی است.
خلاصه ماشینی:
"برای نسلی که آینده کشور به دست اوست و شناخت، درک و آشنایی حضوری با امام خمینی(ره) نداشته است، طرح اندیشههای آن قدرتمند پاک و سادهزیست، خصوصا اندیشههای فرهنگیاش، از ظرافت و حساسیت بالایی برخوردار است که اتصال و ارتباط لازم برای تعمیق برنامههای بلند مدت انقلاب اسلامی، نظیر چشمانداز 20 ساله کشور را در قالب نظام جمهوری اسلامی فراهم میسازد.
$$$ $$$ تصمیمگیری، نتیجهگیری و اثبات فرضیه اکنون با درک رویکرد مبتنی بر چشمانداز و اهمیت آزادی عمل، استقلال فکر، نقش اراده و انتخاب و قدرت تأسیس برای حال و آینده در این رویکرد، به گفتهها و اظهارات امام خمینی(ره) در خصوص «فرهنگ» و «نظام فرهنگی» مطلوب میپردازیم که به خوبی نشان از آیندهنگری و بهرهمندی ایشان از رویکردی مبتنی بر چشمانداز بوده است.
در کنار این رهنمود که متوجه فضای عمومی کشور است، امام خمینی(ره) در ترسیم «نظام فرهنگی» مطلوب که بایستی برای آن برنامهریزی نمود و به سمت آن حرکت کرد، به نکته قابل تأملی در چگونگی رابطه دو نهاد فرهنگی و علمی کشور یعنی حوزه و دانشگاه اینچنین اشاره کردند: فرهنگ دانشگاهها و مراکز غیر حوزهای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیتها بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ نظری و فلسفی.
فرضیه اصلی: امام خمینی(ره) بسترسازی مناسب و تبلیغ صحیح را، راهکار آموزش فرهنگ دانسته و رابطه حکومت و جامعه را در این خصوص رابطهای دو سویه در برنامهریزیها و نظارت و کنترل معرفی نموده است."