چکیده:
در کتاب تاریخ ادبیات ایران و جهان 2(رشتهی ادبیات و علوم انسانی،سال سوم آموزش متوسطه،ج 2،1381،ص 185)در مبحث«برخی چهرههای شاخص ادبیات قرن 20 غرب»به«هرمان هسه»و آثار مهمش از جمله«دمیان»اشاره کرده است. نویسنده در این مقاله،برای آگاهی بیشتر معلمان،به تحلیل موضوعی این اثر پرداخته و کوشیده است تا جهات مختلف معنایی این اثر را مورد تحلیل قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"احساس تنهایی«سینکلر»در برخورد با این مشکل او را در موقعیتی قرار میدهد که فکر میکند انسانی فراموش شده است؛ زیرا از این مشکل نمیتواند با کسی سخن بگوید،سرانجام،این افکار با ورود «ماکس دمیان»از بین میرود.
«دمیان»با نیروی شگفتآور خویش توانسته است تا«قابیل»درون«سینکلر»را به او بشناساند و به این وسیله دنیای دیگری را در مقابل دیدگانش بگشاید؛جهانی تازه نه جهانی خالی از تخیل و تفکر!
این تجربهی ذهنی او را به سوی معنویت هدایت میکند:«بئاتریس»نام خیالی دختری است که مدتی بر ذهن وی سایه میافکند و او را به نوعی ملکوت ذهنی میرساند.
او مادر«دمیان» (به تصویر صفحه مراجعه شود) است و«سینکلر»با رفتوآمدهایی به منزل دوستش«دمیان»،او را میشناسد.
این زن آخرین شخصی است که روح قهرمان قصه را پالایش میدهد.
اما همهی این مفاهیم در خدمت درهم شکستن پوستهی انسان و روابط انسانی و رسیدن به لایههای ذمعنوی و باطنی و درونی است.
اما از این اثر سه ترجمهی دیگر هم به فارسی در دست است: 1:ترجمهی خسرو رضایی، انتشارات زوار،3331)، 2."